Dass

Vårt ord "dass" kommer förmodligen från tyskan... där man kallade faciliteten för "das haus". Vi förkortade det till dass helt enkelt. WC är en förkortning av engelskans Water Closet (stavning???) och "toalett" är ett franskt ord som jag inte riktigt fattat varför vi använder... men eftersom när man gjorde sin "afton-toalett" handlade det mer om att klä på sig fin-klänningen till middagen så antar jag att en korrekt men fri översättning skulle kunna vara typ "puder-rum"?

Jag har ofta dass-toa-drömmar och de kan vara riktigt spännande. Inte för vad man gör på dem, utan i mina drömmars värld är de uppfinningsrika. Jag har varit på de mest otroliga ställen och pinkat i drömmarna. I en dröm om en utflykt hade bussen t.ex toan längst bak i en hatthylla så man fick backa in med häcken. I en annan dröm i en skola fanns toan i en labyrint i källaren... Mina toa-drömmar brukar föranleda ett nattligt toa-besök i verkligheten och beror nog bara på att tant Guggelut tär kissnödig helt enkelt. Men inatt hade jag en märklig dass-dröm. Det klassiska röda utedasset... och när jag sätter mig där så börjar hela den lilla huset röra sig. Det visade sig vara en del av en linbana. Pinsamt. Men härligt! När jag väl gjort vad jag skulle så drog jag upp brallorna och kunde inte annat än hänga med. Färden avslutades över en enorm brant och då hade jag fått sällskap. Inte inne på dasset, men av riktiga linbane-farkoster. Medan jag satt där på mitt dass satt de andra på nån sorts stolar, inte helt olika vanliga skid-sitt-liftar. Utsikten över branten var magnifik. Jag fotograferade massor förstås... och så började vi snurra. Jag fick otroliga uppochned-bilder av skidlift-sittarna och tills slut slutade de skratta åt min underliga farkost och jag fick nån sorts upprättelse tack vare de otroliga bilderna jag lyckades ta...

Är detta dass-humor?


Kommentarer
Postat av: Katarina ( morsaneokay)

SKRATTAR Högt..

Det var den roligaste bloggen jag läst på länge.

Särskillt linbane asset jag ser det framför mig för jag har ganska så livlig fantasi.=D



Det är jobbigt att bli pinknödig på natten..



Jag drömde att jag stod i kö till toan en Mc Donald´s sen så gick inte dörrjäveln att stänga.

Efter att jag satt mig ändå så pekar någon på ballongen med gas i och det var den som satt ivägen så dörren inte kunde stängas.Vaknade av att jag redan börjat pinka.. :/ det värmer i början..



Har även riktiga dassupplevelser man kan garva åt så här efteråt..



När jag var ihop med Janne..hans mammas landställe hade ett utedass med skylten Havsörnstorget på.

Utanför var kohagen.. å när jag sitter där och kissar samt kikar genom gluggen på korna.. så öppnar Janne nån jävla lucka på baksidan och skriker. Tur att man redan hade byxorna nere..

Känslan var verdervärdig innan han visade mig luckan och jag förvissat mig om att han inte sett mitt vita arsle.



På min farmors skithus fanns det tre runda hål..

Ja det va väl ovanligt sociala.. så där kunde man sitta å gagga..



Min kusin Micke som är ett år äldre tog väldigt god tid på sig som liten. Farmor kanske sukcade & frågade om han inte var klar snart i väntan på att hans ända skulle torkas( snö och mamma minus på den tiden i Jämtland)

- Jag är nog klar till jul svarade Micke.



Nu ska jag i säng... vare sig jag vill elller ej.

G4S chefen har ju bestämt att jag ska börja sex på morgonen.. undrar om det är för att jag strididt med facket.. eller för att jag sagt att jag har noll förtroende för honom..



4 totalt nya scheman på 2 år.. jag jublar IKKE.. nu har vi en ny chef och snackat går att efter jul blir det nytt schema igen.



Önskar att min energi skulle komma tbx så jag orkar fightas.. eller skaffa mig ett nytt jobb.



Kram



2009-11-22 @ 20:59:34
URL: http://morsaneokay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0