...underlig helg...

Igår vaknade jag vid fem, kunde inte somna om så jag gick upp en stund efter sex och började packa ihop mina grejor. Hade planerat en härlig handarbetshelg på Sanda med avslutning på Frivolitetskursen i Jakobsberg imorgon. Förutom lite kläder och en kasse mat lastade jag bakluckan full av mina handarbeten efter mitt tvåtimmars arbetspass på jobbet. Båda knyppeldynorna, en påse med Frivolitets-grejerna, en påse med spikmattan, påtgumman och lite garn samt broderiet med afrikanskan...

...och här sitter jag, mer än ett dygn efter jag kommit ner... och har inte rört en nål, en tråd eller nåt annat heller för den delen... Jo, datorn och TV:n... och brasan. Egentligen är jag kanske inte så förvånad när jag tänker efter. Att åka med ett sånt lass handarbeten och dessutom en bra bok, bara för att mysa och koppla av faller ju faktiskt på sin egen orimlighet. Att koppla av samtidigt som jag bestämt mig för att knyppla klart "Vågkrus", knyppla vidare på "Tittin", brodera klart afrikanskan, påta ett snöre som kan hålla ihop burken med frivolitetsgrejer och som samtidigt kan fungera som ett bärhandtag, samt imorgon på kursen frivolera klart ett Monica-kors. Visst hade det varit kul!



Men en av mina bästisar skulle ringa på em. Hennes barns far opererades för cancer i förrgår och vi skulle prata... och det gjorde vi i 1,5 timme. Min dotter i Oslo slängde sig på en buss till Karlstad efter en tråkig händelse och min son med sitt nytagna körkort åkte dit och hämtade henne, telefon med henne och sonen lite under vägen. Dessutom stod jag här och lagade GI/viktväktarmat som jag vill ha den. Köttfärs med massor av lök, vitlök och cayennepeppar samt kokta morötter  till sen lunch, heta räkor i 4%grädde och mjölk, massor av vitlök, curry och cayenne och så fick kornriset koka med i såsen till sen middag. Jag öser gärna på kryddor men det får jag inte göra hemma... så nu passade jag på, kan man säga. Sen blev det massa dator, telefonen fick jag ladda två gånger, hämta ännu mera ved till brasan som brann så mysigt och det lilla spöket som verkade bo därinne i elden...

Runt halv två inatt vaknade jag i soffan...vet att jag tittade på nåt spännande program om Saddam Hussein men jag var mer än grötig i huvudet. Vad trodde jag efter en arbetsvecka? Att allt skulle vara som förritiden? Och när det dessutom händer saker i familjen och med ens närmaste vänner, ja då packade duktiga Guggelutt ihop och gjorde inget "vettigt". Fick mess från Monica att de kommit hem och resan gått bra, törstig, drack massa vatten, gick upp igen halv fem, kollade datorn, oro i kroppen, sov som en stock när Janne kom ner efter sitt nattpass efter halv åtta... och vaknade HALV TVÅ på eftermiddagen! May, may, may... ingen ordning och reda på nånting. Grått, grått, grått och regn, kroppen trodde väl det var natt fortfarande.

Jag lär känna mig själv lite mer varenda dag, framförallt om mina begränsningar. Nå, ingen skada skedd, bara en väldig massa ofullständigt handarbete som ska packas in i bilen igen imorgonitti. Hoppas kunna somna i hyfsad tid eftersom jag ska till Jakobsberg i morgonförmiddag. Oslo-tösen träffar alla sina syskon idag och det känns gott. Jag ska bestämma mig för om hon och sonen ska komma förbi Sanda på lunch imorgon på väg till busen i Karlstad, men det innebär att jag missar frivolitetskursen ... och den är bara en gång i månaden och förra gången låg jag i feber. Samtidigt så vill jag ju träffa dottern! Men jag ska kolla om jag ska åka till Oslo istället om två veckor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0