090909 - Funderingar

Kunde inte somna inatt men sov desto längre idag på morgonen. Så klockan 09.09 sov jag gott alltså... Förra året, närmare bestämt 080808, var det många som gifte sig bland mina bekantas bekanta, i år har jag inte ens tänkt på datumet förrän nån sa det till mig...

Lite kul är det med "vännerna på nätet". Anonymiteten gör att många är väldigt öppna med sig själva, andra är livrädda för livet som kablas ut inför öppna ridåer inför hela världen. De flesta av oss gömmer oss bakom smeknamn som t.ex Guggelutt... men inatt kände jag återigen tacksamhet över att dessa vänner finns. Jag tror nog att de allra flesta sov, men meddelanden går att läsa och skriva dygnet runt, man ser att de finns där, och i den sömnlösa nattens mörker känns det gott att srufa runt bland vännerna utan att riskera att man väcker nån...

Så, vad bjuder då dagen på? Min yngsta dotter har varit på rättegången om Stureby-mordet idag. Hon kände alla tre inblandade och har tagit väldigt illa vid sig förstås. Idag avkunnades domen, båda fälls för mord resp. anstiftan till mord, men påföljden kommer att dröja för båda ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5762979.ab 
Hela vår sommar har varit präglad av detta...starka känslor, nattvandring, begravning, minnesplatsen, intervju i både tidning och radio http://www.dn.se/sthlm/sorgen-vilar-tung-i-stureby-1.926203 http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1888275&BroadcastDate=&IsBlock ... och idag såg min dotter "flickan" rakt i ögonen när hon fördes bort i polisbil efter domen, det hade visst varit väldigt obehagligt och det förstår jag, för vad finns det för tankar bakom dessa ögon?... Det skrivs hela tiden om hur normala och begåvade dessa ungdomar var/är...men jag kan inte sluta fundera på vad i hela friden de tänkte...? Trodde de att de skulle kunna gå på skolbal, skolavslutning och börja gymnasiet efter att ha mördat sin skolkamrat? Även om de kommit undan med det, hur skulle de klarat vetskapen? Jo, nog levde de i en bubbla allt...


Kommentarer
Postat av: Snurran

Hela skiten är så tragisk, så många liv förstörda för - troligen - lite svartsjuka.. :-/ Jag tror inte de tänkte alls då och nu är det bara nattsvart.

2009-09-09 @ 20:47:50
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: guggelutt

Ja, inte var det genomtänkt...planerat ja, men de kan inte ha tänkt på konsekvenserna... Killen verkar ju ha fattat vad han har gjort, men tjejen? Ushiamej...

2009-09-10 @ 10:44:58
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0