Bl.a Hånger, Furillen och Bunge

Idag vände vi kosan norröver igen. Både Janne och jag har kommit att uppskatta norra Gotland mest. Vi började i Bro kyrka, fick inte med mig Janne in men jag stannade en bra stund och njöt, det var nog en av de absolut vackraste kyrkor jag varit inne i.


                       


Färden fortsatte mot Hångers källa där Israel Kolmodin sägs ha fått inspiration till psalmen "Den blomstertid nu kommer". Vattnet var fullt drickbart och sägnen säger att om man dricker av det håller man sig ung och frisk.. det smakade... vatten ;O)


                      

Några hundra meter till längs vägen från Hångers källa låg Ganns ödekyrka, minst lika vacker som Elinghems kyrka... och som kuriosa kan jag berätta att Anders Bagge gifte sig här i somras.



Färden fortsatte ut på Furilden eller Furillen.. verkar vara oenighet om öns namn, på kartorna hette det olika och när man söker på det likaså... Det fanns inte så mycket mer att se än en magnifik utsikt, i övrigt skulle en fyrhjulsdriven bil inte varit helt fel. Militären hade byggnder och avspärrningar på ön plus att Skanska hade nåt stort jobb på gång där, möjligtivs nåt grus- eller kalkframställning. När jag sökte på det hittade jag annan intressant info om Björn Ulveus, nämligen det här. Deckarförfattaren Mari Jungstedt har oxå skrivit en deckare där ön näms, den skulle man kanske läsa?




Vi stack ganska snabbt därifrån för att åka till Bunge kyrka, men på vägen "snubblade" vi över Lergrav vilket definitivt inte var fel. I fiskeläget nedanför raukorådet fanns ett fantastiskt fik och rökeri där vi åt lunch!


Lergravsporten

                        
Rökta räkor                                             Rökt flundra



Sen fortsatte vi till Bunge kyrka!

          
Altare                                                               Fattigbössa från 1200-tal

Till sist åkte vi till Blå Lagunen igen, en favorit från första Gotlandsdagen i repris.


                         

Stannade till vid flygplatsen och tittade när ett plan lyfte.


                            

Åt middag vid Stortorget i Visby och flanerad en stund, gick in och tände ett ljus i domkyrkan...


                              

                    


Ja.... det får väl räcka för idag. Janne är vaken och tittar på TV, jag ska kanske ta fram nåt virkeri en stund...

Kommentarer
Postat av: Linnea

Så fina foto från Gotland, ni verkar ha haft en härlig vecka.



Pappa bodde på Gotland några år som tonåring, tyvärr hade han ett motståd till att åka dit med mig och syrran, något som jag sörjer........



Läs Mari Jungstedts böcker, de är sååååå bra. Men läs dem iordning så är det lättare att hänga med.



Kram

2010-08-21 @ 22:04:37
URL: http://www.metrobloggen.se/aennil

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0