Fårö och Blå Lagunen!

Sov ur-illa inatt, nästan ingenting. Lyssnde när ett godståg tuffade förbi i skogen... de är så långa de där rackarna, somnade på spikmattan men vaknade efter en timme av att ett street-race drog igång på Magelungsvägen. Det var så varmt att det gick bara inte att ha fönstret stängt. Men tillslut blev klockan halv tre och vi masade oss ur sängen, Janne och jag. Rasta Bamse, frukost och avfärd till Nynäshamn.

                   
                    Nynäshamn strax efter kl 04.00 imorse


Soluppgång vid 5-snåret

Jag somnade på en soffa i kafeterian och det var nog tur det för dagen har varit lång, vacker och händelserik. Janne väckte mig ca halv 8, vi åt båtens frukostbricka och hastade ner till bilen och körde på vinst och förlust direkt upp till Fårösund för att ta färjan över till Fårö. Min plastmorbror ringde för att kolla var vi var, det är honom vi hyr stuga av i Visby, vi berättade att vi skulle prova att komma över till Fårö så han önskade oss välkommen till Gotland och hoppades att vi skulle ses i veckan. Att komma över till Fårö var inga problem, bilfärjan gick i skytteltrafik och det var inte alls långt över, jag trodde det skulle ta nån timme men det tog max en kvart. Fårö var vackert och speciellt med sin speciella natur och alla raukar och minnesmärken.

         
          Fårö kyrka
 
                
                 Ingemar och Ingrid Bergman är begravda här


Undrade lite över deras grav-utformning...        Minneslunden

På vägen upp mot Fårö fyr "snubblade" vi över Olof Palmes minnesplats, namnet på stället där det ligger har jag redan glömt, men minnesplatsen består av "hallestenar", dvs förstorade kopior på gammaldags sänken till näten. Palme spenderade 30 somrar på Fårö... och hade 7 medlaruppdrag varför man reste just ju stenar till hans minne... nu hoppas jag att jag fick historien rätt.


              

Sen fortsatte vi till Fårö fyr ....


              


Fikade hos Sylvi´s döttrar...



...och fortsatte till Langhammars raukar.

           
                     

                  
                   Fossil finns det gott om, här havsanemoner? Vad annars?

Vi fortsatte längs Digerhuvud, i alla fall uppfattade jag att den 3,5 km långa rauk-stranden hette så...


                        


Sen tog vi färjan tillbaka och åkte för att bada i Blå Lagunen i Ar. Fantastiskt badvatten i ett f.d kalkbrott.


                  
Årets tredje dopp ;O)

Till slut åkte vi ner till Visby och letade reda på vårt boende ca 100m utanför Norderport!



En sväng innanför Visby ringmur kunde vi inte låta blir...det är ju ändå sista dan i medeltidsveckan! Lite medeltidklädda människor hittade vi, Visby domkyrka gick vi oxå in i innan vi handlade på Coop utanför Österport. Janne sover sen en timme tillbaka men jag bara måste får skriva av mig om denna otroliga dag! jag har sagt det förr och säger det igen: Carpe Diem!


              
              Visby domkyrka

Ett av fönstren i kyrkan...                          ljusbäraren...

Lite udda bilder från dagen följer här:


På spegeln på WC vid Fårö kyrka där Bergman är begravd...

        
         Fascinerande liten kaviartub!


Vad är det här? Fanns flera stycken på Fårö...


Varning för...........                                   får..........


Fossil... men visst är det ett ansikte!            Saffransgul lava på raukarna längs Digerhuvud

Nej hörni govänner... nu ska jag slänga mig i bingen så jag orkar med i Jannes takt imorgon :O)

Kommentarer
Postat av: Ia

Jag antar att Du vet vad det var Du fotograferat...lambgiftet alltså...lammhus!!!!



Sen ser jag att Du fotograferat min konfirmationskyrka...Santa Maria...Domkyrkan...visst är den fantastisk vacker????



Ja, hela min födelseö är vacker <3

2010-08-16 @ 22:48:38
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Guggelutt

Lammhus? Nej jag hade ingen aning, tyckte de var så speciella med sina kvistar och kors på taken!!!



Domkyrkan har vi inte varit in i än, men då ska jag tända ett ljus för dig när vi kommer dit.



Kramis

2010-08-17 @ 18:52:42
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0