North tour... (Lanzarote)

Efter 12 harliga timmars somn tog vi var lilla hyrda Golf och drog ivag pa nya aventyr. Idag gjorde vi norra Lanzarote. Vi akte langs kusten mot Afrika (blir det ostkusten?) och tittade pa olika playor, men pa vag mot den norligaste udden, strax fore byn Orzola, hittade vi en fantastisk liten kritvit strand, knappt befolkad alls, men sma runda formationer byggda i svart lavasten for soldyrkare som ville skydda sig fran vinden. Vattnet var gront! Forklaringen var den vita sanden som jag forst trodde var inplanterad men den var utplacerad aven langt upp pa land sag vi sen, sa den maste vara naturlig och komma nanstans ifran. Antagligen en lattare bergart som slipats ner fortare an den svarta lavan. Vattnet var gudomligt! En liten fisk kom och snappade i mitt lillfinger nar jag stod i vattnet och njot av den bla Atlanten mot den grona vyn sa langt sanden nadde ut i havet. Nar jag lag i den runda lava-formationen horde jag nat prassla vid mitt pra men brydde mig inte, nar jag sen fick nat som rorde vid mitt ora vande jag huvudet for att se rakt in i ett par odle-ogon. Jag skrek (tyvarr) av overrraksningen och Janne for upp, det var synd for det var haftigt verkligen att se en san vacker odla pa millimeters avstand, men jag blev sa overraskad nar den nosade mig i orat...

Dagen har bjudit pa manga fantastiska naturskona overraskningar. Forst var det ytterligare en spok-stad. Jag glomde beratta igar om spokstaderna harnere. Stora vita obebodda byar, antagligen byggda i nan iver att tjana grova pengar, men sa har finanskriserna avlost varandra och husen star tomma i olika stadier av forfardigande. Igar var jag inne och kissade i ett ode vardagsrum, golvet och taken stod klara, men vaggarna saknades. Jag var in med kameran i tva arenden, ett var att fota dessa underliga byggnadskomplex, det andra var att hitta nan skyddad stans att kissa, och det var sareget att kissa i sand bredvid ett marmorgolv! Jag tror en tredjedel av huskropparna har pa sodra Lanzarote ar spokstader... det kanns kusligt och sorgligt... men samtidigt undrar jag vad personerna som startat dessa enorma byggen har haft for tankar kring euron och rika personer...

Na, efter den underbara dagen pa norra Lanzarote och stranden vid Orzola akte vi vidare och tittade pa utsikten over La Graciosa, on vid nordligaste punkten av Lanzarote. Sen korde vi hemat, at tapas, friterad blackfisk och fisk vid Arrecife och havet innan vi tog oss hem, stinna av naturupplevelser. Denna o bjuder pa mycket mera naturupplevelser och varierade landskap an Tenerife och Gran Carania ... sa langt jag kan se iaf... eller sa hade jag valdigt lagt stallda fovantningar.

Nu har vi duschat och planerar en promenad i Puerto del Carmen och en sen lattare middag. Imorgon har de lovat regn, men vi far val se. Vi har manga plusgrader och slipper strumpor sa vi klagar INTE!

Skot om er darhemma. Vi har gjort halvtid harnere sa snart ar vi tillbaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0