Montera runt i ring

Igår hade vi halvdag... men det blev en heldag ändå, utan lärare. Jag knogade på med monteringen av min runda duk.

               
Fästa ihop spetsen, först från rätan, sen klippa trådar och peta in dem från avan


Mäta spetsens diameter och fixa till ett runt papper med passare


Nåla fast pappen trådrät                                   ...tråckla runt pappen


Tråckla runt pappen en gång till, 5 mm utanför rundeln och nåla fast spetsen efter tråckeltråden


                                                        Sy fast spetsen med hålsöm i kant med inre tråckeltråd


Klart!                                                             Klipp 5 mm utanför yttre tråckeltråden


Pilla bort intre tråckeltråden                                    ... och rynka den yttre.

               

Här stannade jag för helgen. Nu ska den vikas och fållas med kaststygn, men jag fortsätter när vi har lärarledd lektion på måndag. Istället spolade jag på garn för en Rosenmandel för det mandlar var nåt jag behövde träna lite på. Jag började knyppla spetsen men när åskan bråkade på himlen och klockan passerat fem tog jag dynan med mig och gick ner till rummet. Efter middag sydde jag klart hålsömmen i den fyrkantiga duken som jag sparat och knypplade sen vidare på rosenmandeln i köket i skenet av den röda solnedgången över Vättern.

 
                       

Så småningom kom mina kursare som knypplat i lektionssalen nertroppande. Vi hade en urmysig kväll i köket med ost, vin, nötter, ostbågar, hålsöm och stickningar.

Lite bonus som kommer utöver knypplingen är förstås alla trevliga människor man möter och alla roliga tips man får. Jag har länge gått i tankarna att göra en bok med tips om vad man kan göra med mormors-rutor, jag har alltid älskat virkade mormorsrutor. En kursare har gjort en jättevacker väst i mormors-rutor:

                      

Hennes lösningar vid nacke och armhål var jättesmarta... men får mig att inse att mina brister i design av eventuella kläder är nog för stora för att skriva en bok, i alla fall i nuläget. Men denna väst fick jag iaf "kopiera", för om jag gör den i grönt och vitt tror jag den blir perfekt till mina diakonskjortor...

Men nu ska jag gå och duscha, frukostera och göra klart rosenmandeln... det skulle vara kul att åtminstone ha börjat på:


                    

... Blekingeudden, innan jag åker hem. Blev så helförtjust i färgerna... och så är det ett korsstygnsbroderi oxå!

Dusch och kök! Hepp hepp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0