Allhelgona



Det blev en mycket bra dag på jobbet igår. Vi hade ställt fram en korg som man kunde lägga sin förbön i, och förstås massor av ljus som man kunde tända för sina saknade. Det var inte jättemycket folk, men det kom människor som hade sina gravar långt borta och de tyckte att det var bra att man kunde komma upp till kapellet och tända ett ljus eller två. Högmässan var fin.

Sen åkte jag hem och lagade köttfärslimpa till familjen. Linnéa med familj kom och tillsammans åkte vi till Skogskyrkogården där vi har våra nära och kära som gått ur tiden.


Det är både nåt trolskt och nåt himmelsk på  Skogskyrkogården under allhelgona!

                   
                    Här ligger en av mina systrar, min morfar och mormor samt en moster


Ängla funderar mycket kring döden just nu. Hon fick köpa ett eget gravljus
och hon valde ett vackert grönt som hon fick placera där hon ville. Det
skulle stå bredvid stenen!

                         
                            Här ligger min farmor och farfar


Förstås gick vi oxå till Täss grav.

Idag hade jag tänkt gå på Syfestivalen i Älvsjömässan... men jag vet inte... Jag tror jag tar en lugn dag hemma. Kanske åker en sväng till Hornbach så jag får ordning i det gamla terrariet så Esmeralda kan flytta in. Just nu bor hon i en marsvinsburbotten med värmelampan hängade från en demonterad duschstol och sitt enorma hus som upptar större delen av utrymmet. Det går ju tillfälligtvis, men hon kan behöva lite UV-ljus och jag vill få ordning därinne. Allt kom ju av sig efter den misslyckade terrarieaffären.

Dessutom har Blue Moon och Solero ruvat på tomma ägg (de har ju ingen hane) i över tre veckor så det är dax att röja hos dem oxå. Solero har redan övergivit sina ägg, men Blue Moon ruvar än. De har bitit sönder allt de kunnat för att göra bomaterial så det är skräpigt värre. Jag brukar låta dem ligga max 4 veckor (ruvningstid är 3 veckor för annars börjar de bara om och om och om. Nu har de ruvat tiden ut och då verkar det som de accepterar bättre att det inte blivit något.


Blue Moon på sina tomma ägg

              
                Ragnar håller koll så alla får frukost!

Sist två bilder från mitt köksfönster. Här trivs Aloe Veran från Fuerteventura (rulla ner till 3-9 dec) och sticklingen jag tog från Mallorca (rulla ner till 8-14 maj). Det såg ut som typ kärleksört fast med bladformationer formade som rosor. Nåt börjar hända i krukan... hoppas det skickar iväg skott snart!



Porslinsblomman trivs i köket och jag ger den inga nya chanser att växa fast i gardinen. Nu snurras den runt en metallcirkel och det växer så det knakar. Och så har jag köpt en Amaryllislök av Scouterna! Snart är det jul!

                            

Kommentarer
Postat av: Snurran

Brorsan är ledare för scouterna i dina trakter, så det är väl någon av hans "adepter" du köpt av då kan jag tänka mig :-)

2011-11-06 @ 13:21:24
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Guggelutt

Aha! Nej, jag köpte av grannen som är ledare i scouterna... vad kan din bror tänkas heta? De måste nästan jobba ihop då. Grannen är jätte-engagerad, Cicci heter hon.

2011-11-07 @ 10:11:02
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0