...och glöm inte triglyceriderna!

När jag för många år sen jobbade på ett amerikanskt multinationellt läkemedelsföretag som saluförde ett läkemedel mot höga blodfetter så fick säljarna lära sig, att efter sina föreläsningar för läkarna om kolesterol, avsluta sina anföranden med att säga just detta... "och glöm inte triglyceriderna!" ... för att på det sättet kunna boka in ett nytt besök. Jag tyckte det lät som något folkslag ur Star Wars eller nåt, men det handlar alltså om blodfetter det med. Idag när jag var hos farbror doktorn så hade jag bra värden i det mesta... men det onda kolesterolet och triglyceriderna var för höga. Inte alarmerande höga, men ändå för höga. Järndepån hade fyllts på från 12-17-15 vid de senaste mätningnarna till otroliga 77! Nu behöver jag inte dricka Blutsaft mer och järntabletterna har jag slutat med sen länge. Han kunde reducera hela min långa läkemedelslista, som nästan  uteslutande har hängt ihop med Mmonstret, till endast Levaxin och även där fick jag dra ner något på dosen, nu ligger jag nämligen för högt! Att jag sover dåligt och får hjärtklappning kan hänga ihop med detta, men varför det blivit så vet jag inte. Nu ska jag iallafall försöka börja tänka på kosten, mest för att få ner blodfetterna till normala värden. LCHF är tydligen inte heller något för mig. Det får bli Viktväktarna och kalorijakt helt enkelt, det har funkat förr på mig, ända tills jag fick den förbenade hypothyreosen lyckades jag lätt hålla vikten. Han fick oxå äran att glo ner i min hals för inatt vaknade jag med sandpapper i hela halsen, han tog tempen i örat och den låg på 36.5 så det var ju inget. Jag är skräckslagen över att ha släpat med nåt till mamma igår, men igår mådde jag helt bra.
 
                                 
    
                        Kolla! En triglycerid!!!
 
Efter läkarbesöket gick jag över torget till kapellet. Fixade lite, ringde mamma, men sen tog jag en Panodil och la mig i soffan en stund. Nu började jag må lite dålig oxå. Efter att ha vilat 20 minuter kände jag mig hyfsat pigg igen så jag gick till apoteket och köpte Ibuprofen och saltvattensnässpray samt handlade till caféet eftersom jag inte visste om vi hade nån vaktis idag. Åt salladslunch, inspirerad av mina höga kolesterol-värden och sen började de ideella droppa in, sen även besökare. Idag hade vi en kille från KRIS 08 som berättade om sin resa och om föreningen KRIS - Kriminellas Revanch I Samhället. Det var en gripande berättelse om vad droger med kriminalitet som följd kan göra med en människa, sen info om föreningen KRIS. Det var jättebra! Jag behövde verkligen inte vara nervös efter det att den ursprungliga föreläsaren lämnat över till en annan.
 
 
                                               
 
Efter att ha hjälpt till i köket åkte jag och hämtade Bamse och sen hem. Jag skulle varit barnvakt åt Ängla och Thyra så Linnéa kunde gå på föräldramöte, men Bekki ställde upp istället så jag kunde åka hem med min elända hals. Det var kittligt värre att försöka hålla tonen på andakten som jag ledde idag, men det gick med lite stöd av vår skönsjungade vaktis. Hemmavid hittade jag en påse cevapcici i frysen och fullkornspasta. Inte världsbäst med tanke på blodfetterna men Rom byggdes inte på en dag heller så...
 
Ikväll har Janne lovat ta ut Bamse så jag får lägga mig tidigt. Imorgon ska jag iallafall försöka vara barnvakt åt Ängla och Thyra för då är det föräldramöte på nästa avdelning. Jag hoppas verkligen att jag kan sova bort skiten. Jag mår inte direkt dåligt men halsen smärtar och det är lite vaddigt mellan öronen. Jag vill verkligen inte blir sjuk nu, det räcker med frånvaro i år!
 
Natten efter operationsdagen, oxå en minnesvärd natt

Kommentarer
Postat av: NettAnn

Det är ju allmänt känt att lchf dieten ger problem medf höga blodfetter,gallstensanfall o leverproblem.Jag förstår inte själv hur folk kan köra på denna linjen för sunda förnuftet säger man inte ska proppa i sej massa fett.nä en normal kost blandad o balanserad e nog mest hälsosamt

Svar: Samtidigt funkar det för vissa att gå ner i vikt. Jag tror att olika saker funkar på olika människor. Påsar funkar på vissa, ensidig kost på andra, kalorijakt på en tredje kategori osv... <3
Guggelutt

2012-10-20 @ 16:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0