Påskafton

Nån gång ska jag ta reda på varför vi firar påskafton som vi gör. I kristen tradition är detta den dag Jesus ligger i graven och det är liksom en mellandag. Att vi äter ägg tror jag beror på att i vårt kalla Sverige så började hönorna värna igen efter den långa vintern och det var ju praktiskt att ha äggfrossa då ... men varför godiset? Hänger det månne ihop med vikingarnas vårblot? Det är ju så med de flesta av våra högtider, att de har en anknytning till den fornordiska religionen. I judisk tradition firar man judarnas uttåg ur Egypten med Mose i spetsen, sen vandrade de runt i Sinais öken i 40 år. Förra april var jag därnere och vandrade ett par dagar och det var magnifikt.... men knappast så stort att det skulle ta 40 år att ta sig från Egypten till Israel. Det handlade mer om att man väntade på att få inta det förlovade landet. Jesus kom ju till Jerusalem på skärtorsdagen för att fira påsken, det var i samband med detta som han fängslades och dödades, men inte på grund av det, utan domen handlade om hädelse. 
 
Abbas Pecha - berget som jag besegrade!
 
I år har jag tillbringat denna mellandag hos mina föräldrar. Trevligt sällskap, god mat, ljuvliga hundar... och så blev det en amigurumi-sköldpadda till :) Mani? Javisst <3
 
 
Tack mina härliga föräldrar för en härlig påskafton!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0