Första dagen med LCHF

Ja så spännande är det inte. Men godare än många andra hälsokoncept! Började morgonen med att ställa mig på vågen ... inte nån uppmuntrande alls men det var länge sen det var kul att stå på vågen. Sen jag fick strumagenombrottet ligger jag på +44kg. Som mest har det varit +47kg och minst +20kg så det har varit både sämre och mycket bättre. Så mycket som 40kg kommer jag aldrig kunna gå ner, men varje "tappat" kilo är en vinst. Men det viktigaste de två-tre närmaste veckorna är att tro på det jag gör!
 
 
Efter förmiddagens Bamsenad åkte jag till Solberga köpcentrum, valde på måfå ut Coop Forum, och satte igång att handla efter inköpslistan som skulle täcka ingredienser till två sorters mjölfritt bröd och tre middagar. Jag har varit inne på Willys ett par gånger, men oftast när jag småhandlar åker jag till ICA Bengtsson inne i Strängnäs. Nu tänker jag prova de stora handlarna i Solberga för de större inköpen. Jag inbillade mig att Coop skulle vara välsorterad och jag fick tag på allt utom icke härdat kokosfett, det finns antagligen bara på hälsokostbutiker. Husk finns i glutenfria hyllan och mandelmjöl bland Risentas alla olika fröer, det tog tid att hitta men personalen var urtrevlig och hjälpsam. Nu köpte jag gurkmeja som torkad krydda...till sommaren tror jag att jag ska odla denna växt i trädgården. Har ingen aning om den torkade gurkmejan är effektiv, men färsk ingefära är ju inga problem att få tag i och båda är anti-inflammatoriska så ....
 
Broccoli, ärtskott, fänkål, ingefära, schalottenlök, gul lök, vitlök, paprikor, avokado...
Frukt finns inte i nån stor utsträckning i LCHF-kosten men vi gör åt det vi har hemma och köper inga nya sen.
 
Hemmavid satte jag igång att baka. Och brödet på mandelmjöl, sesamför och husk blev jättegott men göstanemej sickna små bullar! Jag lovade Janne att göra dubbelt så stora som receptet föreskriver nästa gång. Visserligen är det meningen att pålägget ska dominera, men det finns ju knappt nån yta att lägga pålägget på! De var lätta att göra och gick snabbt.
 
 
Min största miss var väl att jag glömde köpa hem pålägg så det står överst på inköpslistan till nästa sväng in till civilisationen. Miss två var att jag inte hittade nån grillad kyckling så jag försökte grilla filéer i ugnen och det gick sådär kan vi säga. Vi lever ju ännu ganska spartanskt och vi har t.ex ingen köksfläkt än. Den sitter där, men är inte monterad och det gör att vi är så försiktiga vi kan med allt som osar. Att använda ugnen är dock en fröjd för det blir varmt i köket. Våra enda värmekällor är en luftvärmepump som inte trivs när det närmar sig -10 grader, och det gör det på nätterna, samt ett litet element som Janne installerade i sovrummet för ett par dagar sen. Luftvärmepumpen har ju dessutom den egenskapen att det blåser halv storm i vardagsrummet när det är kallt och den går på högtryck. Det är lite hemtrevligt med vårt nya, fina, på Åland införskaffade värmeljusträd som klingar i vinden, men det är ingen direkt hetluft som kommer ut den. Tvättmaskin och kondenstumlare installerade han i förrgår och att ha tumlaren på är ljuvligt, den värmer upp halva huset! Men en varm tröja och fårskinnstofflor är ett måste f.n.
 
 
Kycklingen blev inte grillad, men genomvarm i alla fall och det räckte. Jag skulle göra Flygande Jakob av den så med gräddig chilisås, knaperstekt bacon, paprika och jordnötter och 20 minuter till i ugnen igen för gratinering så märktes inte den misslyckade grillningen... Sen blanda ihop broccoli, bladspenat och toppa med ärtskott...
 
 
Mumsfilibabba! Och vanligt vatten med riven ingefära i.... läskande och härligt!
 
Jag ska kolla om man inte kan odla ärtskott i fönstret typ, det är så himla gott! Alfaalfa odlade jag mycket på köksbänken förr och det tänker jag nog börja med igen nu...
 
Kvällen tillbringade jag med virknål och TV. Janne jobbar natt denna vecka och vill gärna sova ett par timmar före skiftet så jag undviker övningar som låter mycket, tex disk och kartongrivning. Tre bläckfiskar till är nu gjorda till stommen, ikväll tror jag att de ska få ögon och hårprydnader. Sen är kuddstoppen slut... och mer garn finns väl i nån kartong...
 
Nu har Bamse vaknat!!! Voff-voff! Det är dags att gå ut i snöfallet!
 

Kommentarer
Postat av: Ia

Heja på!!!!

Svar: Provar två-tre veckor, sen får vi se hur det blir. Så här långt känner jag inga förluster :) Tack Ia!
Guggelutt

2014-01-23 @ 11:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0