Midsommar 2014

Goda traditioner skall vidmakthållas. För femte året i rad hade vi samma gäng hos oss på midsommarafton. 2010 såg det ut --> så här <--, 2011 såg det ut --> så här <--, 2012 såg det ut --> så här <--  och 2013 såg det ut --> så här <-- I år såg det ut så här:
 
Båten kom slutligen i sjön på morgonkvisten!
 
Vimpeln åkte ner och flaggan upp!
 
Ragnar festade på paprika-kärnhus och badade utomhus
 
Jag hämtade Marianne från tåget och vi bjöd på Jannes goda rabarberkräm till lunch. Sen började vi förbereda midsommarmaten...
 
Vi dukade utomhus, grannen samt bonden och hans fru kom med blommor
 
Vi tänkte bjuda på grekisk sallad till förrätt men vi skapade en G´son Speciale istället med melon, huvudsallad, gurka, tomat, fetaost, svarta oliver, röd paprika, jordgubbar, körsbär, rostade pinjenötter med kaneldoftande olivolja från ett kvinnokooperativ i en av Lesbos bergsbyar
 
Huvudrätten blev lite mer genuint grekisk, med fläsk- och kycklingsouvlaki samt grönsaksspett och hemmagjord tzatziki.... svensk färskpotatis och foliegrillad sparris bröt av det grekiska temat
 
Bamse var med på festen. Han fick också kyckling och fläskfilé, men kokt sådan. Och en hel del salta pinnar lyckades han tigga till sig, han är ju så söööööt!
 
Jannes midsommartårta är ett måste! Med hallongrädde, chokladtryffel och marängbottnar. Oslagbar!
 
Efterätten intogs i glaspaviljongen för tempen sjönk och sjönk och sjönk...
 
Vi fick choklad från Dubai. Bondens fru hade varit där med sin dotter. Marianne och jag lät oss väl smaka framåt natten när vi satt i vardagsrummet och nattsuddade och de andra gått hem. Bara den är värd en resa till Dubai, tror jag. Godare choklad har jag sällan smakat!
 
Bamse är livrädd för bondens fyrhjuling. Här kör vi lite desensibilisering...
 
Eftersom vi var uppe rätt sent så sov vi lite längre imorse också. Efter frukost, gott snack och en snabbt hophackad kycklingsallad på rester från igår körde vi Marianne till tåget, körde förbi båtklubben och kollade att Bettan flöt...
 
 
... det gjorde hon.
 
Sen åkte vi hem och röjde lite hemma, jag har monterat alla spetsar jag knypplat sen förra sommarkursen och börjat packa inför mina 12 dagar i Vadstena.... Dessutom kom ena kvinnan från Energihälsan och lämnade min Spegling. Jag är så glad att jag fick den före min resa och det ska bli så spännande att läsa.... Livet är gott!
 
Ja, det saknas två spetsar från vårens metallspetskurs: Pyramidudden och Rosenmandel. Hoppas komplettera med dem senare i sommar!
 
Höstens finknypplings-spetsar. En god förberedelse till sommarens finknypplingskurs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0