Nyårskrönika 2015

Sjunde året! Här är 20092010, 2011, 2012, 2013, 2014... och här kommer 2015:
 
Jag började januari och året med att min fasta anställning i Huddinge församling trädde i kraft. De största händelserna i övrigt var väl Husdjursmässan i Kista och rekognoseringsresan till Öland inför maj månads kulturresa.
 
 Meija                                    Ängla                                     Jennifer
 
Maija                                                         Thyra
 
Söderköping                                                      Långe Jan på Ölands södra udde
 
Februari var en lugn månad. Jag och min kollega blev välkomnade i församlingen och jag gick på Syfestival... och så blev jag invald i Knyppelpinnarnas styrelse som ordförande. Ett roligt uppdrag som jag engagerade mig i med hull och hår.
 
                                                                  Ordförandeklubban i Knyppelpinnarna
 
I mars fyllde Linnéa 30 år och jag åkte ner en sväng till Helsingborg för att se hur Knyppelgillet i Skåne gjorde på sina årsmöten.
 
Linnéa 30 år                                                         Helsinborgs son - Henke Larsson
 
I April började livet intensifieras. Det blev mer och mer att göra på jobbet, jag hade lektioner i Bibelteologi i Mastersutbildningen, vi åkte på begravning av en kusin i Skåne, Linnéa fick ett besök på Hasseludden när hon fyllde år och dit åkte vi plus att Bamse hamnade några dagar på sjukhus med en magbakterie.
 
Min tappra pojke
 
Under tiden blommade både japanska körsbärsträden och magnolian...
 
 
Maj månad var en kalas- och resemånad. Vi började med att fira Thyra och Meija som fyllde sex och två år. Sen fortsatte med pappa som fyllde 80 år, men månadens höjdpunkt var ändå Novas födelse. På jobbet åkte vi en endagsutflykt till Mariefred och en längre till Öland, däremellan for jag och Janne till Menorca ... och så fyllde Bella 30 år.
 
Med min mamma och pappa på pappas 80-årsdag
                                                                         Första mötet med Nova
 
Monica och Nova
 
Menorca                                                                         Långe Jan på Ölands sydspets
 
Sen blev det Juni. Intensiv och rolig. Studentskiva  för min guddotter/systerdotter och midsommarbröllop då min syster gifte sig. I övrigt fick Ragnar diagnosen papegojsjuka, och eftersom jag uppvisade symptom fick jag också behandling för papegojsjuka. Utflykter till Väddö och till Parken zoo stod på arbetsmenyn. Och fick jag och en kollega präst- och diakonpraktikanter på jobbet. Det var kul!
 
 
Juli och Augusti - skördetid och semester. Fyra roliga veckor med praktikanterna tog slut. Detoxen jag körde efter behandlingen av papegojsjukan gjorde att jag gick ner 7 kg och det hade jag stor glädje av i flera månader.
 
Det fanns gott om gula kantareller och bär i juli månad
 
Janne och jag tog Bamse och Ragnar med oss och åkte till Visingsö två dagar, sen stannade vi i Vadstena på vägen hem, där fick jag njuta av årets knyppelutställningar. Den uppmärksamme kanske märkte att det inte blev några knyppelveckor för mig i år. Jag valde att ha praktikanter istället.
 
Med grabbarna på Visingsö
 
Spetsutställningar och nostalgiafton med gamla bilar i Vadstena
 
Vättern i solnedgång
 
Efter en kort mellanlandning hemma åkte Janne och jag med Bamse och Ragnar samt Jens och Sandra med Bitchen på långresa med våra båtar. Vi åkte från Strängnäs och Nacka Strand ända till Åland, Föglö och Kökar. Det blev en underbar sommarsemester.
 
 
Taget genom kikaren
 
Jens badar i Ålands hav
 
 
Jens och Sandra lämnade oss vid Aspö där vi hälsade på Jannes mamma och hennes gubbe. Jag tillbringade ett par dagar i boden med en hemtenta i Bibelteologi, sen for vi vidare hemåt.
 

Hemma har vi haft gott om fjärilar. De har trivts i vår fjärilsbuske och det har varit en fröjd att sitta och titta på dem.
 
Påfågelöga                                                         Amiralen
 
September då. Hösten började med en rivstart och det var mycket på jobbet, antagningskonferens för praktikanterna, projekt som skulle avslutas, kick off med jobbet, utflykt till Gävle och så vidare. Knypplingen drog igång med studiebesök på Rindö och första mötet för hösten.
 
Spetstäcken på Rindö
 
Tistelfjäril och Trollslända
 
Nova växer och Bamse gillar att pussas... Nova är lite tveksam till upplevelsen...

Oktober försvann mer eller mindre. Det var mycket på jobbet och mycket hemma. Jag blev utsedd till kontraktsdiakon, tillbringade två pluggdagar i Oslo vilket blev tre dagar med resorna, målade ikoner med en kompis två gånger och blev liggande med ryggskott/diskbråck lagom till Allhelgonahelgen. Den 12:e tatuerade jag in diakonemblemet som en tioårspresent till mig själv. Den 11 september 2005 vigdes jag till diakon och det ville jag på något sätt markera. Jag känner mig jättenöjd. Kristusfisken fick göra barnens namn sällskap.
 
Ärkeängeln Mikael och en skyddsängel
 
 
Början av november var helt präglat att ryggskottet/diskbråcket, jag var helt indisponibel men slapp i alla fall åka in på sjukhus. Vi var på spahelg och firade barnbarn, åkte på utflykt till Stjärnholm med jobbet och hade systuga med en kompis, några dagar i Oslo och så avslutade jag månaden och började december med hemtentamen i Ledelse i kirke og samfunn.
 
Ängla 8 år                                                        Nova 6 månader
 
Änglas Bratz
 
 Sätra Brunn i Sala
 
December började som sagt med tentamen. På jobbet gjorde vi en julbordsresa till Djurby Gård vilket var en mycket angenäm upplevelse. Janne och jag åkte på en semestervecka till Madeira. Julen firade jag hos Linnéa med familj, Bekki och Monica med familj var också där. Annandagjul jobbade jag i ett event Södertörnskyrkan tagit initiativ till. I mellandagarna har jag börjat skriva på min masteruppsats men också unnat mig en alldeles onödig jätterolig silverkurs!
 
Djurby gård
 
Madeira: grillspett i solnedången i Ribeira Brava... samt en av alla vägtunnlar genom ön
 
Julafton hos Linnéa
 
Mina silversmycken
 
Ja, ett år tar tid att summera. Vad kul att du hängt med ända till slutet! Det finns massor mer att säga om 2015 men det går inte att få med allt om det ska bli hanterbart. Men hursomhelst så hoppas jag på ett bättre 2016. Det har funnits mycket gott under året, men också en hel del extremt jobbigt.
 
Ta hand om varandra därute.
 
Nyårsklockan står sig, låt oss be med Anders de Wahls dikt:
 
Ring, klocka, ring in bistra nyårsnatten
Mot rymdens norrskenssky och markens snö:
Det gamla året lägger sig att dö...
Ring själaringning över land och vatten!
 
Ring in det nya och ring ut det gamla
I årets första, självande minut!
Ring lögnens makt från världens gränser ut
Och ring in till sanningen till oss, som famla!
 
Ring våra tankar ut ur sorgens häkten
Och hugsvelese till sargad barn
Ring hatet ut emellan rik och arm
Och försoning in till jordens släkten
 
Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
Och ring den frusna tiden åter varm
Ring ut till tystad diktens gatularm
Men ring till sångarhjärtan skaparglöden
 
Ring ut den stolthet, som blott räknar anor
Förtalets lömskhet, avundens försåt
Ring in det rätta på triumfens stråt
Och ring till seger mänsklighetens fanor
 
Ring klocka ring... och seklets krankhet vike
Det dagas, släktet fram i styrka går!
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
Ring in den tusenåra fredens rike!

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej! Jag är lite nyfiken och själv diakonstudent.
Har du fått någon kommentar/reaktion från Sv. Kyrkan ang
diakonemblemstatueringen?

Svar: Hej Carina!
Jag skrev och frågade Ersta om upphovsrätt men fick aldrig något svar. Jag har träffat flera som har emblemet som tatuering och ingen har fått nån synpunkt från sv kyrkan. Har du tankar på en tatuering?
Vänligen, Gunilla
Guggelutt

2022-04-03 @ 09:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0