Helg med draman

Ifredags kväll fick jag både mail och sms om att Friflygningsträffen i Papegojföreningen ställts in pga Polyomavirus. Det kändes ganska dramatiskt och jag är glad att de ställde in. Ragnar har inte träffat andra fåglar sen jag var i Hagaparken sist och det är ju ett tag sen, närmare tre år... Jag låg i startgroparna för att packa ihop nödvändiga grejor, som resebur mm till Ragnar, men nu behövdes inte det. Tillbringade kvällen med virknålen...
 
 
På lördagen stack Janne tidigt för att hjälpa Jens med båten. Jag hade lovat mig själv en egen helg och bara göra det jag har lust med så jag låg kvar i sängen eftersom det inte blev nån fågelträff, gick upp och duschade och kröp ner igen. Efter en långpromenad med Bamse i skogen åkte jag till centrum och hämtade ut ett paket från Ateljé Margaretha där jag bland annat beställt två kuddbroderier föreställandes ugglor! Förstås! Sprang upp till Kickis handarbeten också och köpte kuddstopp så jag kunde virka ihop african flowers-ugglan jag gjort. Så lite köttfärs, grädde, nötter och annat smått och gott.
 
 
Hemmavid gjorde jag nötmüsli, hallonparfait och köttfärs med vitkål till lunch + två matlådor. Ny långpromenad med Bamse. Mera virkning och så småningom blev det wallenbergare + tre matlådor.
 
Janne kom hem och det blev TV-kväll med virknål.
 
 
Natten... eller rättare sagt tidiga morgonen blev skum. Bamse blev galen vid fem-tiden och skällde och for runt. Jag tyckte jag hörde röster men såg ingenting när jag tittade ut. Bamse fortsatte skälla som galen och tillslut tog jag fram skrammelburken... då la han sig under vår säng och var tyst. Imorse ringde grannen. Hennes Kasper hade också skällt som galen vid fem-tiden och nu var hon ute och plockade glasbitar bakom min bil. Där låg fimpar och ett tomt cigarettpaket, en sönderslagen flaska och en skitig presenning där uppenbarligen några suttit och det måste ju ha varit några på fyllan ... för det måste ju varit de rösterna jag hört och därför hundarna skällt. Misstänker ett familjedrama med alkohol inblandat om man sätter sig i en snödriva längst bort i området och snackar med cigaretter och en flaska klockan fem på morgonen, minusgrader och kolsvart! Så lämnar man sin skit och går hem!
 
Idag hade jag bestämt mig för att äntligen komma iväg på högmässa i Härad. Jag var på väg helgen efter jag var i Vansö, men då var det snöstorm... sen har det allt som oftast kommit något i vägen, från Öland till knyppling, från snöoväder till gudstjänst i Huddinge.
 
 
Nu äntligen klev jag in genom portarna till denna kyrka med anor från 1100-tal. Precis som i Vansö håller man sig här till den gamla handboken och de gamla liturgierna. Jag satt och njöt... men rätt var det var under litanian så blir prästen tvärtyst. Tillslut går kyrkvärdarna fram och hjälper honom till en stol och efter en stund kommer den ena och säger att vi dricker kaffe så får vi fortsätta sen. Jag går fram och kollar om jag kan hjälpa till, sitter och pratar lite med honom och ena kyrkvärden, sen går jag och sätter mig igen med bultande hjärta och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har ju velat hitta en gudstjänstfirande församling där jag kan vara bara jag och inte i första hand diakon... men Gud hade visst en annan plan. När organisten kommer fram till mig i bänken och erbjuder mig kaffe säger jag att jag har en brottningsmatch med mitt samvete, men jag är diakon och jag kan avsluta gudstjänsten om ni vill det... Hon går in i sakristian dit prästen med kyrkvärdarnas hjälp tagit sig och vi bestämmer att så får det bli. Organisten kallar in gudstjänstfirarna och vi avslutar gudstjänsten genom att jag leder Fader Vår och Välsignelsen från ambon, sen sjunger vi slutpsalmen och organisten spelar postludiet... med oanvända nattvardskärl på altaret. Under tiden anländer ambulansen och när jag lugnat besökarna vid dörren, lämnat mitt telefonnummer till kyrkvärdarna och lovat hjälpa till om jag kan, så gick jag ut till bilen och såg ambulansen åka därifrån med prästen. Undrar om man får veta vad som hänt...
 

Hemma gick Janne och jag en långpromenad i skogen med Bamse innan ovädret som var på ingång. Bamse blir så fruktansvärt skitig i detta väder och dessutom drar han med sig halva skogen...
 
 
För andra dagen i rad blev det heldusch med tre schamponeringar... Sen åt vi lunch och bänkade oss vid TVn och tittade på skid-VM. Janne försökte sova en stund innan nattpasset men det gick väl sådär. När han åkt tittade jag på två inspelade avsnitt av Vikings. Det skulle ju komma en säsong 3 i vår! Undrar var den blev av.
 
Nu ska jag diska och titta på Wallander tror jag. Lite mer virknål blir det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0