I Luthers fotspĂ„r 👣

I oktober Àr det jubileum! Det har passerat 500 Är sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser pÄ Slottskyrkans port i Wittenberg. Detta var startskottet (fast det visste ingen dÄ) till reformationen, protestantismen och vÄr Lutherska kyrka.
 
 
Förra veckan gjorde vi en fantastiskt intressant och intensiv resa i Luthers fotspÄr. Jag kan inte gÄ in i den i detalj, för dÄ skulle ni fÄ sitta hÀr och lÀsa lÀnge, men jag kan lÀnka sÄ ni fÄr lÀsa det ni tycker Àr intressant.
 
MĂ„ndag
Jag Äkte hemifrÄn kl 6.15 och mötte upp mina arbetskamrater kl 8.30 pÄ Arlanda. I Berlin satte vi oss direkt pÄ bussen och Äkte till Wittenberg. Vi hade första arbetspasset pÄ bussen vilket handlade om Luthers samtid. Efter incheckning pÄ hotellen gick vi till Lutherhaus, Augustinerklostret dÀr Luther var munk och som senare blev Martin Luthers och Katarina von Boras hem. Katarina von Bora var nunna, men rymde i en silltunna. De var inga mesar, dessa bÄda!
 
 
Tisdag
Vi började morgens arbetspass med Marienkirche, dÀr Luther sÀgs ha predikat minst 2000 gÄnger. Sen fortsatte vi till Schlosskirche, dÀr Luther alltsÄ spikade upp sina teser pÄ kyrkporten. Sen blev det arbetspass pÄ bussen pÄ vÀg till Eisenach dÀr vi checkade in pÄ hotellet och Ät middag.
 
Mariakyrkan
 
Luthers gravplats under predikstolen i Slottskyrkan

Onsdag
För mig var detta höjdpunkten. Jag reste i Luthers fotspÄr för 10 Är sen och dÄ var vi uppe i borgen i Wartburg och det minns jag som sÄ otroligt hÀftigt. Borgen, liksom flera andra borgar frÄn denna tid i omrÄdet ligger uppe pÄ berg, i försvarshÀnseende sÄ klart, med en milsvid utsikt. HÀr levde Martin Luther som Junker Jörg i 10 mÄnader efter att ha blivit bortförd till Wartburg av sina vÀnner efter att ha blivit bannlyst av pÄven, tillika fredlös. I Wartburg översatte han Nya Testamentet pÄ 10 veckor. Det blev en dag som jag inte tror nÄgon av oss glömmer, men av helt andra orsaker. Bussen kan inte köra Ànda upp sÄ man fÄr gÄ en bit i ganska kraftig uppförsbacke. I sÀllskapet som gick före oss fick en man hjÀrtstopp, och trots hjÀrt/lungrÀddning sÄ gick hans liv inte att rÀdda. Vi var nÄgra i vÄrt sÀllskap som försökte hjÀlpa till tills ambulansen kom, men det gick inte. Klart att dagen blev fÀrgad av detta. NÄgra av oss gick tillbaka till bussen, nÄgra av oss gick upp till borgen och fikade och nÄgra gick in i muséet.
 
 
Efter lunch var vi pÄ Bachhaus i Eisenach och sen blev det arbetspass i bussen.
 
 
Bussen tog oss till Erfurt dÀr vi checkade in pÄ hotellet och knallade ivÀg till Augustinerklostret dit Martin Luther begav sig nÀr han lovat Gud att bli munk under ett ruskigt ÄskovÀder.
 
 
DÀrifrÄn vandrade vi vidare till domkyrkan dÀr vi hade ett arbetspass innan vi gick in i den.
 
 
Torsdag
PÄ torsdagsmorgonen gav vi oss av till Eisleben dÀr vi besökte huset Luther föddes i, kyrkan dÀr han döptes, Andreaskirche och huset han dog i (vilket visade sig att sÄ var det inte, men ett museum fanns dÀr i alla fall).
 
Födelsehuset
 
Dopgraven i dopkyrkan
 
Lutherrosorna fanns lite hÀr och dÀr
 

Sen bar det av hemÄt. Vi landade vid 23-tiden och jag var hemma strax före klockan 1.00
 
fredag - mÄndag
Fredagen började jag hos lÀkaren som egentligen inte gav nÄt. Besöket pÄ Sthlm heart center förra veckan visade bra resultat, tack och lov. VÀrken i kroppen kan inte förklaras... mer Àn förmodad artros i lederna dÄ... Helgen har jag tagit det lugnt och idag har jag jobbat hemifrÄn. IkvÀll börjar knypplingen i StrÀngnÀs.

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0