Älska dig själv...

Jag tänker så här, att när man reagerat klart är det dax att processa och sen kan man gå vidare. Ofta är det självklart, men inte alltid. Ibland tror jag att knoppen inte tar in vad kroppen egentligen håller på med. Då är det illa, men det är kanske oxå ett självförsvar?
 
Två bilder jag delat nyligen på Facebook. Tycker oftast de där dela-vidare-bilderna är lite tjafsiga, men i mitt nuläge manade de till eftertanke. Hur många av oss håller inte skenet uppe och går vidare? Det kan iof vara sunt en tid, man behöver inte dela allt med alla, men om det onda blir långvarigt?
 
I en öppen blogg får man välja vad man skriver. Vilken information vill jag att vänner, ovänner, chefer, arbetskamrater, klienter, kända och okända ska ha om mig? Ibland väljer man fel och ibland missförstås det skrivna ordet. A big no-no är att skriva om andras liv, för om jag gör det har ju den andre inte kunnat välja. Ibland är gränserna hårfina. Jag vill ju berätta om allt från nyfödda barnbarn till oron att ha föräldrar som påverkades så starkt av stormen Alfridas framfart, det är ju rätt allmänna saker och håller man bara tungan i rätt mun och inte bli för privat är det ok. Men sen finns det människor i min närhet som mår väldigt dåligt, far illa och hamnar i trubbel, så är det för oss alla ibland, då vill man ju finnas där så långt det är möjligt. DET hamnar inte i bloggen och det är oftast det som påverkar en mest. 
 
Min nyfödde son och min nyfödde sonson, 28 år mellan bilderna.
 
Men hursomhelst... nu har jag legat i min ställbara fåtölj i tre dagar och haft lika mycket tid att fundera. Först har jag förbannat allt man kan förbanna för att ”olyckan” varit framme. Sen kom tankarna att ”jag vill leva tills jag dör”, buhu buhu, för vad är livet om det bara är ett långsamt döende, buhu? 
 
😫😭😩😭😩
 
Sen kommer förnuftet ifatt. DETTA är livet. Eller detta ÄR livet. Men hur älskar du dig själv Guggelutt? Älskar du dig själv som du älskar andra? Handen på hjärtat? 
 
💟
 
Jag inser att jag lider av självförakt. Jag har aldrig fullt ut processat mina fysiska funktionshinder och tagit dem på allvar. Jag tjatar om diskbråck och hypothyreos samt hur det är att manglas genom vården som en sveda/värk- och brännkärring. Buhu buhu. Jag vill inte framstå som sämre än mina arbetskamrater så jag gör narr av mig själv, bär stolar och lådor, jobbar övertid ”för klienternas skull” och ställer upp för arbetskamrater. Jag vill finnas för för mina barn, barnbarn och föräldrar, för mina vänner. Självklart ska man hjälpas åt och ställa upp, men när man klämt ut det sista ut kaviartuben så är den tom! So don’t go there!
 
 
Jag längtar ofta tillbaka till min unga kropp, den som kunde rida och åka skidor, springa, gå ner i spagat, bära matkassar och barn samtidigt. Jag har varit oförskämt stark och frisk, klarat motgångar och sorger, skrattat och dansat hela nätter igenom. Sen kom hypothyreosen och diskbråcket och omintetgjorde det som jag sett som hela min identitet - frisk, stark, pålitlig och glad. Och jag har kämpat som galen för att bibehålla denna image. Och så klämmer vi ännu ett romkorn ur kaviartuben... 
 
Inte varsomhelst, på Borgholms mur!
 
Med min nyvunna insikt har jag kontaktat både Medichecks sköldkörtelklinik på nätet och ryggkirurgiska kliniken i Löt. Nu väntar jag på svar... Maken har köpt mig en ny telefon eftersom det inte gick att förnya BankID på min förra, den var för gammal.
 
Guld ska det va!
 
Nu behöver jag lära mig att älska mig själv och ge mig själv en chans. Insikt. Lite ombry om mig själv. Sen adekvat hjälp av dem som kan körtlar och rygg så jag kan bli så bra som jag kan bli och underhålla det. Sen sluta agera som om jag vore 25, jag fyller 55! Acceptera att skidsäsongen är över men livet har fortfarande massor att erbjuda.
 
Lev i nuet!
 
  
Tequilaaaaaaaaa.....

Kommentarer
Postat av: Helena Lennkvist

Så bra skrivet! Ta hand om dig! Vi måstevbli bättre på att tänka på oss själva, ingen tackar oss för att vi sliter ut oss! / Helena

Svar: Precis så är det, Helena. Tack och ta handbromsen dig ❤️
PS, vilken talande felskrivning! Låter den stå kvar! ”Ta hand om dig” skulle det stå 🤗
Guggelutt

2019-02-09 @ 14:09:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0