Vårtecken

På morgonpromenaden imorse såg jag (för mig) årets första fjäril 🦋 Det var kul för igår tänkte jag att "bara solen kommer fram så gör nog fjärilarna det oxå". Idag kom solen fram. Jag gick några hundra meter längre för att öka på konditionen (jag har ff en j🤬vlig hosta, men hostattackerna är inte lika frekventa längre). På vägen hem mötte jag grannen och jag gick en bit till med honom och Bamses pappa. Mitt i samtalet hojtade jag till, för rätt över våra huvuden vimsade nässelfjärilen runt och försvann, kom tillbaks, vimsade lite till och försvann in i skogen. Äntligen är fjärilssäsongen här! 

När allt var klart inomhus släpade jag ut solstolen och satte mig vid boden. Skickade några bilder till fjärilsläraren för att fråga. Parning kan se lite olika ut. Han tyckte om bilderna och frågade om han fick använda dem. Jag blev så hedrad 🤩

(null)

Jag fick oxå veta att det finns olika arter av monarkfjäril så den jag fotade i Thailand är en monark, men nordafrikansk, alltså inte den kända som övervintrar i stora klungor i Mexico och sen flyger upp över hela nordamerikanska kontinenten 🌎 

(null)

Bäst som jag låg där i solen läste jag ett meddelande på Facebook att en annan granne sett citronfjärilen, så jag reste mig och gick ett 20-tal meter bort till tussilago-slänten. Är det nånstans man borde se fjärilar är det väl där tänkte jag 🦋

(null)

Men där såg jag inga fjärilar, däremot flaxade en runt bortåt skogen så jag följde efter, och faktiskt så fick jag en bild…

(null)

… men då såg jag vad som låg bakom fjärilen och tappade intresset för den🦎🦋 Hur mycket tur kan man ha?

Vid ett-tiden gick jag ut med hundarna igen. Först till stället för citronfjärilen visat mig skogsödlan🦎 Den var tillbaka och låg och solade 😎

(null)

Jag såg både citronfjärilar och en nässelfjäril men kom inte tillräckligt nära för en bild. Upptäckte ett fågelbo i ett träd, säkerligen fjolårets men nu syntes det eftersom löven inte kommit än 🪹 

(null)

Studerade gröngölingens härjningar i myrstacken och upptäckte att myrorna vaknat och börjat reparera.

(null)

(null)

När vi kom tillbaka satte vi oss (jag, hundar och fågel) vid boden i solen. Helt underbart 😎 Råbocken kom och hälsade på, men vågade sig inte ner till fågelmataren för Bamse fick tokspel. Han stod och tittade på oss en stund, sen lommade han iväg igen 🦌 

(null)

(null)

Passade på att experimentera lite med iPhone-kameran. Är så nöjd!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Fjärilskurs ikväll. Har redan fått 12 beställningar på min bokrea. De flesta kommer jag träffa, men fyra böcker gick med posten innan kursen. Inte klokt att frakten blir nästan lika dyr som boken 😡

På kursen gick vi igenom bilder och läraren sa att han fått så fina bilder av mig som han skulle använda. Jag blev glad men kommentaren väckte tydligen ont blod hos en av kvinnorna. Jag tror baske mig att det finns "en" i varje grupp 🤮

(null)

Gick ut med hundarna direkt när jag kom hem och har varit ute och kikat efter norrsken, men det är nog för molnigt ☹️ Jag är fortfarande lyrisk över det jag fick uppleva förra veckan.

🦋 Godnatt 🦎

(null)
15-16 mars 2023



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0