Öser på för fullt

Ett par intensiva, roliga dagar har passerat.

Igår jobbade jag två timmar, tog det lugnt en stund hemma och gick sen ut på en stavgångs-promenad. Det gav tillräckligt med energi för att orka göra fyra äppel/kanel-pajer till plus en till ungarna som blev sugna när det doftade mums i hela huset av de 10 pajerna jag lyckats åstadkomma till basaren. 

På kvällen åkte Janne och jag in till Hamburger Börs och gick på "A handful of Christmas" med Robert Wells & co. Att sitta och äta i 3,5 timme blir man rätt trött av. Vi ömsom pratade, ömsom satt och tittade på folk. De flesta var där i större grupper, men vi hamnade i en hörna med ensamma par. Folk runt omkring oss gjorde nya bekantskaper och verkade ha trevligt, men våra bordsgrannar satt bara och såg varandra djupt i ögonen och sa inte så mycket varken till varandra eller nån annan. Både Janne och jag var rätt trötta så vi var ganska nöjda med att bara sitta och slappa och njuta av det behagliga sorlet och det goda maten: Gubbröra på kavring, Börsens smördegsinbakade tournedos och pepparkaks-pannacotta med blåbärs-sås. Showen var bra. Robert Wells är väl inte direkt nån fantastisk show-artist á la Nanne Grönwall, men han spelar ju piano som ingen annan. Musiken höll verkligen hög klass och var en ren njutning. The Vocalettes imponerade verkligen på mig, liksom stråkarna. WOW. Och gitarristerna.. och blåsarna... Det var hög klass verkligen! Och så en kul kille, illusionist tror jag han kallade sig, som bidrog till en stor portion humor och satte fart på publiken.



Jens kom in till stan och hämtade hem oss och vi var hemma vid midnatt. Janne gick i säng omgående för han skulle upp till jobbet kl 05.00. Jag gjorde iordning pajerna för transport, sen dråsade jag oxå i bingen.

Jag behövde inte kliva upp förrän kl 8.00. Hade förvarnat Tanzaniagruppen att jag bara skulle stanna på basaren i Spångas församlingshus så länge jag orkade, men det var inte så fruktansvärt mycket folk i år så det slutade med att jag var med ända till det var slut. Vi fick ihop drygt 1850kr till skolbiblioteket i Kiwalaa.

                                        

Alla pajerna blev sålda, banankakor, kladdkakor och blom-skott likaså. Vi fick nybakta, varma Maandezi av en Tanzansk kvinna (det är de jag håller i på bilden), de är suveränt goda, lite som munkar men inte lika söta. Vi sålde alla dem oxå, liksom lite kaffe och the.

När jag kom hem vid 4-snåret var jag väldigt trött och väldigt nöjd. Jens fick åka och köpa middag på McDonalds. Kvällen ska jag ägna åt ingenting, eller åt det jag har lust till. Basaren var väldigt rolig i år. Det är roligt varje år, men i år kändes den extra kul. Inte vet jag om det var för det var lugnare, en jämnare ström folk, om förändringen ligger hos mig eller om det berodde på allt trevligt folk jag träffade.

Janne jobbar till 19.00. Bekki ska på fest. Jens har lånat bilen och är hos sin flickvän en stund ikväll, sen skulle han ut till Bella och sova över där... fast Bella och familj tillbringar helgen på Sanda... Sonen vill väl ha en natt i lugn och ro och utan en morsa som börjar väcka honom imorgon eftermiddag och tjata på att det är dags att gå upp och att han måste ställa tillbaka dygnet. Jobbar man inte är det ju på nätterna man hittar lite action, det vet ju alla. Folk är inne på WOW (om man spelar det) och internet, TV-programmen är bättre än på dagarna... och det är ju så jobbigt att vara vaken på dan när alla andra är borta...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0