Köttfärslimpa med tomat och Feta



Ugn: 175 C-grader i 45-60 minuter.

Ca 500gr köttfärs
3/4 dl ströbröd
2 dl mjölk
1,5 tsk salt
2 krm peppar
1 -2 rivna gula lökar
1 ägg
250 gramsburk soltorkade tomater i olja
200-250 gram Feta-ost
matfett till smörjning av form. Jag föredrar olivolja.

Blanda mjölk och ströbröd, låt stå ca 10 minuter för att svälla.
Riv löken.
Blanda färs och salt.
Blanda i peppar, lök, ströbrödsblandning och ägg.
Smörj form.
Lägg i hälften av färsen. Lägg de soltorkade tomaterna i ett lager. Lägg Feta-osten i ett lager över. Lägg i resten av färsen. Lite olja/matfett ovanpå.
Nedre delen av ugnen 45-60 minuter. Låt vila några minuter innan den skär upp.

Servera med kokt potatis, ärtor, lingonsylt, brun/grädd-sås.

Omdöme: Så god! Jag tar gärna i lite extra riven lök så det kan man minska på om man så vill. Jag brukar göra köttfärslimpa i formbröd-form...men den blir lätt så lös, vad kan det bero på? Jag ska prova att forma en limpa för hand i en form nästa gång, för nu när den dessutom var delad så ville den inte riktigt hänga ihop. Men jättegott med de soltorkade tomaterna och Feta-osten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0