Saturday morning at G´sons residens

Jag läser på Facebook om alla svampplockare och deras fynd... för sisådär 25 år sen hade jag svampcirkel hemma hos mig två år i rad men en god vän och svampexpert. Hon älskade små söta svampar, åt alla svampar som var ätliga och färgade garn med svamp. Första året hade jag kontorstjejerna hemma hos mig på svampcirkel, men då blev nät- och maskingubbarna sura och ville vara med så året efter hade jag en svampcirkel för bara männen. Festligt egentligen, jag var nästan bara hälften så gammal som mina arbetskamrater, ändå hade vi så mycket kul! Synd att det hela slutade i sextrakasserier, att vi inte bara kunde vara kompisar utan att gubbarna skulle få snuskiga idéer och tanterna blev avis, riktigt inavelsföretag... men jag träffade ju Janne där och jag minns mest allt roligt under de fyra år jag jobbade där: firmafester, skidresor, femkamp, källargympa, Sörmlandsleden, svampcirklarna... Jag har verkligen haft mycket roligt i mitt liv!

Under åren som gått har jag inte plockat så mycket svamp. Jag älskar att gå i skogen men plockar jag nåt blir det oftast blåbär, jag hittar inte de där goda svamparna så jag antar att de inte gillar mig. Intresset för svamp kvarstår i mindre skala, men idag tittar jag mest på dem och förundras över dessa jordiska fruktkroppar, som sväller upp på hösten ur dessa vindlande underjordiska mycel. Svamp är ett otroligt släkte! Här kommer en fotoskörd från morgonens dogwalk, bara i skogen och 4500 steg.


Bläcksvampen är god att steka med lök, men bara innan den bläckar sig!

                       
                        Harsyra... den brukar jag plocka och smaska på, lite skogsgodis.

 
Trädkramare ;O) Ingen koll på trädsvampar....   men flugsvampar är vackra!


                            
Riskor och kremlor har jag ingen koll på, de flesta är ätliga men smaken varierar.
Dock är de häftiga att titta på för de kan verkligen se ut hur som helst och ha 
vilken färg som helst.

                        
                          Fler trädsvampar, ett helt gäng faktiskt!


Här har vi två ensamma varelser bredvid varandra.

Hittade lite nya träd som "de" avverkat på vägen hem, bröt av två större grenar av ek och björk som Ragnar och småtjejerna ska få, Drutten får nog lite björk att gnaga på hon med. 

             

Bamse lekte med två hundar på vägen, en mindre vinthundsvariant som grävde och skitade ner honom med massa jord, sen en liten Jack Russel på 10 månader som fick ner honom i leran, så han åkte i duschen när vi kom hem. Sen förvånade han mig genom att hoppa upp och lägga sig på köksstolen, det har han inte kunnat förut men där var det tydligen skönt att ligga och torka.



Ragnar har fått roa sig på sin plats i köket...

          

.... och nu ska ska alla djuren få brunch. Jag borde försöka läsa ikapp idag, men jag är så trött. Ska försöka ordna litteraturen istället, vilka böcker som ska lämnas på måndag och vilka som ska lämnas nästa måndag, vilka jag gör bäst i att köpa... ah, sen får vi se. Bamse vill nog ut och skita ner sig igen... sen får vi se vad em har att bjuda på...


Kommentarer
Postat av: Ia

Svampinformation här också ser jag :P



Skulle ju ut en säng idag också var det tänkt men Vår Herre hade andra planer...ska nog ta en bok och sjunka ner i soffhörnet :P

2010-09-18 @ 12:38:22
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0