Gudomlig söndag!


Gick upp 7, duschade och fixade alla morgonsysslor innan jag gick ut med Bamse. Halv 10 träffade jag en kurskompis i Hallunda Centrum. Vi jobbar med en fältstudie i ämnet "kyrka och samhälle" ... eller kyrkohistoria som vi kallar kursen ... och vi har valt Hallundakyrkan. Syftet är att placera in kyrkan i kyrkoträdet och se utvecklingen genom årtusendena och var kyrkan är idag. Jag har ju en del kontakt med Halundakyrkan och tyckte att det skulle vara spännande att skriva om dem, särkilt hur utvecklingen och utmaningarna ser ut idag!


Kyrkobyggnaden, inklämd mellan parkering, centrum och bussplan! "Kyrka mitt i byn"!!!

                                
                                 Psalmboken


Altaret

                             
                               Ljusbäraren


Hembakta semlor!

Först kollade vi in särskilda kännetecken och dopgraven är väl en sån speciell sak, det enkla altarbordet likaså. Vi var med i gudstjänsten kl 10.00, sen fikade vi, hembakta semlor! Så hade vi intervju med pastorn. Det är så spännande att höra om kyrkans framväxt, 12 medlemmar 1973, kyrkan stod klar 1978 och nu finns där över 200 medlemmar varav hälften är engelsktalande västafrikaner + att det finns en urdutalande grupp. Vi var med nästan en timme i den engelsktalande gudstjänsten som började halv 1, det var barndop och det är ju oemotståndligt! Sen gjorde vi en liten exkursion och åkte runt i området. Jag har ju bott där i över 20 år så jag kunde visa min kurskompis var Svenska Kyrkan ursprungligen låg, där hade Pingstkyrkan sin hemvist nu. Det har byggts både en syriansk och en syrisk ortodox kyrka, likaså en moské... och så har vi Botkyrka kyrka från 1128! Jättespännande område. Sen skjutsade jag kurskompisen en bit på på vägen hem.

              
Det finns f.n en hel drös filmer jag vill se just nu. När jag kom hem och varit ute med Bamse åkte Monica och jag in till Götgatan, vi åt varsin pizza och gick sen över till biografen Victoria för att se "Gudar och människor". En seg början som jag hade svårt att förstå... man fick sen munkarnas dagliga rutiner, folket i byn som växt upp runt klostret, munkarna talade franska med det kändes inte som de var i Frankrike... och efter halva filmen förstod man att de var i Frankrikes f.d koloni Alger. Sen blev den ångestfylld när gerillan och militären började tjafsa med landsortsbefolkning och munkar... och filmen slutade med att munkarna tillfångatogs och försvann. Lämnade efter sig en obehaglig känsla... som efter "Lilja 4ever". Trots den sega upptakten, som ändå gav filmen en karaktär av seriös dokumentär (det var ju en sann historia från 2006), jag tyckte om den.

                  


Hem och virka lite, se slutet av "Morden i Midsomer" innan Bamses sista promenad.

Idag är jag trögstartad. Har varit ute med Bamse, busat med Ragnar, gett djuren frukost och pratat med Janne... nu har jag suttit här en stund... ska ut med Bamse igen, sen skulle jag behöva plugga lite innan skolan ikväll... undrar om jag ska försöka fila lite på samfundets historia i fältstudien medan det är färskt... eller bibelkommentarerna till Amos ...? Känns lite stort att påbörja recensionen på Gardells bok när jag är så sen i starten... eller ska jag kolla vad föreläsningen ska handla om så jag kan läsa lite förberedande...?

Bamse först!

                       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0