Paris!

Helt otrolig resa! Lika fantastisk som Rom-resan med Monica för två år sen! Svårt att författa en rättvis blogg om hur fantastiskt vi haft det, men jag ska göra ett litet försök. Stavningen försöker jag inte ens göra rätt men jag hoppas ni förstår var vi varit ändå!

Jag gick upp kvart över 3 i torsdagsmorse, väckte Jens, vi slängde i oss en kopp kaffe och varsin äggmacka innan vi åkte för att hämta upp Linnéa och åka vidare ut till Arlanda. Vi kom dit vid halv fem ungefär.

Trötta och förväntansfulla

Flygplanet i soluppgång

Landstigning i Paris!

Vi åkte med Roissy-bus in till Opéra i centrala Paris, letade reda på hotellet så vi kunde lämna av våra väskor, sen gick vi ut på äventyr med karta i hand. Klockan var ca 1 när vi gav oss av. Först ut blev teatern Moulin Rouge och Sacre Ceour.

Vi var ute flera timmar och när vi kom tillbaka till hotellet kunde vi checka in och vila en stund på rummet. Kvällen blev lugn. Vi träffade Mattias bror (Linnéas svåger alltså), som jobbar som kock i Paris och gick ut och åt middag med honom. Vi somnade gott strax efter 9 på kvällen.

Dag två snubblade vi över Notre-Dame-de Lorette, Place Vendome och Madelen på vägen till Triumfbågen och Eiffeltornet. Vi tänkte gå och se vad Madelen och Obelisken var för nåt på kartan, men gick fel och hamnade vid Colonnen på Place Vendome istället... och sen gick vi in i Madelene som vi inte visste vad det var för nåt, men hamnade i en fantastisk kyrka tillägnad Maria Magdalena!

Notre-Dame de Lorette                                      Colonnen på Place Vendome

Madelen

Altaret i Madelen tolkar jag som att det är Maria Magdalena själv?

Obelisken stod i la Tuliere och sista dagen upptäckte vi att den står som en pelare mellan Triumfbågen och Louvren... men vi visste inte denna andra dag att det var Louvren...

Vi knallade upp längs hela Champs Elysee till den ändas av Triumfbågen.

Champs Elysee

Triumfbågen

Vad vi inte hade en aning om var att man kunde gå upp i den 50 meter höga bågen, men det kunde man! 285 trappsteg senare hade vi en fantastisk vy över Paris!

Vi tog sikte på Eiffeltornet där vi skulle möta upp Mattias bror för en hisnande färd upp i himlen.

När vi kommit upp till andra våningen
                                                                   hade vi en bit kvar, kan man säga!

Från 274 meters höjd sen vi floden Seine

Visst ser ni Triumfbågen mitt i bilden!

Dagens sista utflyktsmål blev Frihetsgudinnan! Orginalet alltså! Sen tog vi tunnelbanan hem!

Ja, det blir mycket bilder så jag ska försöka förkorta sista dagen lite.

Monumentet över det ökända fängelset le Bastille

Vi sprang förbi Pantheon

NOTRE DAME!!! Här gick vi in och spenderade en timme.

Louvren!

MONA LISA

Vi har sett HENNE!

Vi spankulerade runt en stund och väntade på att klockan skulle bli halv 8, då hade Linnéas svåger bokat bord åt oss på restaurangen där han jobbar.

Lamm som Linnéas svåger rostat. Det var mumsfilibabba!

Idag har vi strosat en stund på gatorna innan vi tog en taxi-shuttle till flygplatsen. Säkert kommer fler historier från Paris när huvudet fått vila, men för ikväll får det räcka! Ska umgås med mina andra flickor och Bamse innan kvällsnad och kudde.