Etologi på Kolmården

Kvart i sex på lördagmorgonen gick jag upp och gjorde mig klar för en fantastisk helg. Jag kom med på reservplats på Blå Stjärnans kurs i etologi som hölls på Kolmårdens djurpark. Etologi betyder läran om djurs beteende och det kunde jag inte motstå!

Det finns massor att berätta, men jag tror jag gör det enkelt för mig och visar bilder istället.

Vi började med en föreläsning om delfiner och efter det ett besök i delfinariet, sen gick vi runt i parken bland olika djur där vi fick berättat för oss om de olika arterna. Avbrott för lunch, fika, föreläsning om vargen och middag samt en övernattning:

                         

Vi gick genom parken och fick lite berättat för oss om Asiatisk vildhund, otroligt vackra hunddjur!


                   Sibirisk tiger:
                  

Schimpans:


Vi fick oxå vara med om en rovfågelshow med falk och Harrisvråk.
 
          

Den fantastiska berguven är bara 6 månader och hade bara börjat tränas så smått.


                              
Björnarna hade fått två ungar i år!

Lodjuret kom och poserade för oss. Det var fantastisk att få se denna kisse på nära håll. Länge stod hon och kikade, sen kom ungarna oxå men de bilderna blev jättesuddiga :O(


                       
                        Kamelerna sköter gräsklippningen .......... så långt de når iaf :O)



En av de största höjdpunkterna var när vi fick gå in i varghägnet. Jag blev faktiskt hälsad på av en varg med en slick i fejset, det är deras sätt att hälsa. Jag har lite svårt att förstå att dessa ganska fega och tamhundslika djur har gett upphov till så många skräckhistorier... men det har väl med att göra att de river tamboskap och konkurrerar med jägarna om dess huvudföda - älgen. Vargen attackerar inte människor, inte ens i vilt tillstånd! Då är t.ex björnen farligare.

På Kolosseum fick vi träffa elefanter och noshörningar:

                 
Och utanför Kolosseum fanns surikaterna! Urläckra små djur!

                        
                         Visenten fick vi inte gå nära... men han var nyfiken!

Zebrorna tänkte vi gå ut och hälsa på när vi var i safaristallet, men de ville komma in och hälsa på oss istället:

                            ¨

Lejonkulan var maffig! Honorna var mäktiga, men hannen ännu mäktigare. Men hannen tittade bara på oss, kissade en ocean och lunkade iväg för att ryta uppe i skogen, mer intressanta var vi inte. Gruppen efter oss hade bättre tur.

Girafferna var mer nyfikna på oss besökare:                  


Som sagt. En superhäftig helg. Dessvärre verkar jag ha dragit på mig en förkylning. Frös efter första kursdagen, duschade varmt och blev bättre, frös på natten och vaknade med värk i hela bröstet men piggnade till framåt morgonen. När jag kom hem från Kolmården frös jag igen så jag skakade, duschade varmt och kröp i säng tidigt. 

Vi får se hur dagen artar sig.

Kommentarer
Postat av: Snurran

Härliga bilder! Hoppas du känner dig bättre nu :-/

2011-10-10 @ 19:47:59
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0