Oväntat är bäst!

                                       

                                          Vilken underbar dag!!!

Efter att ha suttit ute och knypplat en stund medan Janne isolerade golv och fönsterspringor, gick vi tillsammans ut på en eftermiddagspromenad som blev längre än vi tänkt. Vi fastnade i skogen och plockade svamp i en hundbajspåse. Så sent som igår tänkte jag på att när jag ääääntligen vågat plocka svamp efter mer än 20 års uppehåll, tack vare en svamplockardag med Bella & co förra hösten så blir det inget i år pga min stukade fot. Visst, den är så mycket bättre, men inte så jag vågar terränglöpa precis... men nu liksom hamnade vi i utkanten av stigarna, släppte Bamse lös och ... hittade svamp!


                                

                               

                             

Jag gick in till närmsta grannen som gav oss godkänt på alla svampar, sen bjöd jag in henne på middag. Medan Janne gjorde vad han planerat rensade jag svamp, förvällde trattisarna och knypplade en stund, sen började Janne med grillen, jag smörstekte "de gula", skar sallad och dukade. Det blev enn trevlig kväll!



Janne har kommit långt med den inbyggda altanen, ikväll är här varmt och gott inomhus :O)


Kommentarer
Postat av: Snurran

vad hände för 20 år sedan, eftersom du inte vågat plocka svamp sedan dess?

2011-09-17 @ 23:30:52
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: finkan

Snurran - Jag skulle precis fråga det samma :)

2011-09-17 @ 23:40:29
URL: http://finkan.blogspot.com/
Postat av: guggelutt

Höll på att säga "egentligen ingenting"... men jag hade en kompis som var svampexpert och bla höll kurser. Efter en kurs med arbetskamrater hade vi som avslutning en svampexcursion i skogen och vi tillredde svampen tillsammans. Dagen efter skulle jag på bowlingturnering men jag spydde och hade såna vansinninga magkramper. Antagligen tålde jag inte kremlorna eller riskorna... eller så var det bara slumpen som gav mig en magsjuka ... men jag har inte vågat gå ut och plocka svamp själv efter det. Nu är det bara kantareller och trumpeter (om jag skulle hitta några) som gäller. Men min osäkerhet gör att jag gärna låter nån mer erfaren kolla in vad jag gått med mig hem :O)

2011-09-18 @ 11:29:46
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0