Andra dagen med LCHF

Jag lovar att resten av mina bloggar inte bara kommer att handla om detta, men lite kommer jag skriva de närmsta två-tre veckorna, innan jag ställer mig på vågen och berättar om detta och andra resultat. Det är ju också min egen dagbok så....
 
Idag ska jag även bjuda på några bilder från gårdagens vinterpromenad. Bamse är som ni vet en mycket morgontrött hund. Men igår gick vi ut redan klockan 11.20. Janne sov efter sitt tredje nattpass, vädret var vackert och vi bara fortsatte att gå. Drygt 2 timmar blev det. Samma runda  som 6 januari men med andra avstickare. 6 januari var innan snön kom. Nu såg det annorlunda ut.
 
 
I LCHF finns inget krav på motion för att gå ner i vikt. Det passar mig rätt bra nu. Mina hälsenor har krånglat hela hösten och vintern. Dock trotsar jag promenadförbudet för hur ska jag annars leva? Hunden måste ut och jag kan inte gå på händerna. Att gå en lång spontan promenad i finvädret tror jag får kortisolet att gå ner. Och för att undvika missförstånd: du får träna så mycket du vill när man lever enligt LCHF! MEN motion är inte det avgörande vid viktminskning! Så småningom tänker jag börja simma för att stärka upp kroppens muskler, oavsett om jag går ner i vikt eller inte, men just nu känns det knas att börja med något regelbundet med tanke på det flyttkaos vi fortfarande lever i.
 
När Janne vaknat upp blev det lite liv i huset. Först rensade han luftvärmepumpen, dammsög filtret och fixade. Det bidrog till att värmen ökat avsevärt i huset under natten. Det räckte med en tröja och fleecefilt när jag tittade på TV igårkväll, i förrgår var det två tröjor, halsduk och fleece-filt. Det var jätteskönt inatt också, att slippa vakna av att armarna är is när de hamnat utanför täcket. Sen skruvade han upp hyllorna och satte han in alla glas i vitrinskåpet i köket. Han köpte det förra veckan och sen fick jag byta dörrar på IKEA under mitt Stockholmsrejs. Efter det har han jobbat långpass så bara stommen har suttit uppe. Nu är det fint, köket är det mest färdiga i huset. Känns skönt att inte ha någon tidspress för något öht.
 
Nu ska jag knyta ihop dagens blogg med kosten som denna andra dag bestod i två pyttesmå husk-frallor med smör, ost och gurka samt äggröra på tre ägg, grädde och riven mozarella. Lunch blev Flygande Jakob-rester från igår och till kvällen gjorde jag en jättegod räk- och fänkålsgryta med saffran. Innan jag la mig fick jag peta i mig två husk-minifrallor med smör för hungern kom smygande... Och hela dagen har jag druckit vatten med riven ingefära. Det är så gott!
 
Räk- och fänkålsgryta med saffran
 
Nu ska jag skaka liv i Bamse och gå ut med honom.... så får vi se vad dagen i övrigt har att erbjuda. Monica är matförgiftad och vi hade planerat in Sweeney Todd ikväll... vi får se...

Kommentarer
Postat av: Ia

Tänk på att det tar ett par veckor för kroppen att haja att det är en förändring på gång! Att du fryser kan också bero på kostomläggningen...tänk på att dricka mycket vatten så du lindrar huvudvärken som kan komma när kroppen inte får de kolhydrater den vant sig vid.
Min kropp reagerar likadant numera när den får kolhydrater ;)
Heja på!!!

Svar: Tack Ia! Än så länge mår jag och maken bara bra. Känner mig lättare i kroppen, men i övrigt ingen skillnad. Den stora fördelen så här långt är att vi äter så himla gott! Jag har satt gränsen 2-3 veckor bara för att ha en gräns för övervinna de eventuellt stora obehagen som kan komma vid en sån här kostomläggning, men än har jag inte känt av något som receptböckerna varnat för. Fjärde dagen idag :)
Guggelutt

2014-01-24 @ 12:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0