Efcharisto, Lesbos!

Idag har jag jobbat rätt hårt och är trött i hela kroppen. Kupan har storrengjorts, för när vi kom hem inatt så var den grön och luktade illa. Dock levde dess fyra invånare, Sessan och de tre räkorna. Jag bytte hälften av vattnet inatt, men iförmiddags tvättade jag sanden, skrubbade hela skålen samt stocken och växten. Nu har en av mina Ancistrus-yngel fått flytta dit också, om den mår bra ska den få sällskap av sitt kullsyskon eller några från andra kullen. De två som klarat sig ur första kullen är så stora att Sessan knappast kan sätta i sig dem nu. Ragnars bur har jag skrubbat utomhus, Bamse har promenerats i ganska rask takt en timme, badat och borstats ordentligt. Han fäller så in i norden. Den fjärde tvätten snurrar just nu i maskinen och sängen är renbäddad. Men att ha jobbat hårt med hela kroppen känns bra efter en fantastisk vecka på Lesbos, en ö i den grekiska övärlden.

Förra torsdagen gick vi upp klockan två, efter bara några timmars sömn. Kockan tre satt vi och resväskorna i bilen. Bamse stannade hos mina föräldrar som jag besökte på onsdagen och Ragnar hade åkt hem till Jens på tisdagskvällen. Vi parkerade på långtidsparkering och anlände Arlanda klockan fem, flyget gick 7 och vi landade i Mytilini, huvudstad på Lesbos, kl 11.30 lokal tid. Det tog två timmar med buss till Molivos, en stad mot Turkiska fastlandet och där vi skulle bo på ett litet mysigt familjehotell strax utanför staden. Innan vi fick checka in blev vi bjudna på lunch och när vi var klara var våra väskor redan nerburna till vårt rum. Vi hann sola några timmar och sova en timme innan middag, sen promenerade Janne och jag ner till Egeiska havet i månskenet. Innan vi somnade satt vi på balkongen och njöt av utsikten över havet och Turkiets strandremsa.

Natten mot fredag låg jag och lyssnade till ett mäktigt åskoväder som drog över från Turkiet. Men efter frukost kunde vi ligga vid poolen till halv tre innan det mulnade på alltför mycket. Klockan tre tog vi hotellets buss ner till Molivos där vi vandrade runt i två timmar. Vi gick runt i gränderna och gick upp till borgen som tronar över staden. Halv fem startade en stadsvandring som jag hängde med på. Janne stannade kvar i stan. Vi möttes upp två timmar senare och tog en taxi hem.

Molivos

Sapfo kastade sig utför en klippa efter bröllopet mellan den kvinna hon höll kär och hennes man, säger legenden. Sapfo bodde på Lesbos och är en kvinnlig poet, ja, den enda kvinnliga kända personen, från antiken. Hon hade skola för unga kvinnor då deras män och blivande män var ute i krig. Härifrån kommer orden "lesbisk" som man använder när man pratar om homosexuella kvinnor, men lesbiska sa man förr om ö-borna, ungefär som vi idag säger stockholmare eller Gävle-bor (eller kallas de gävlar?)

Lördagen var en solig dag så den tillbringade vi vid poolen.

Söndagen var lite sämre väder så vi tog gratisbussen ner till stan och sen en taxi till staden Petra.

Enligt legenden så förlorade en fiskare sin Maria-ikon under en fisketur. Detta betydde stor otur och han letade och letade. Så såg han ett grönt ljus uppe på en klippa, han klättrade upp, och där fanns ikonen. Till jungfru Marias ära byggde han då kyrkan på toppen av klippan. Det är 114 trappsteg ditupp och kännetecknar Petra (som betyder sten på grekiska) lika mycket som borgen i Molivos. Det började hällregna så vi tog en shoppingtur i de trånga gränderna innan vi tog en taxi hem. Bekki fyllde 21 år denna dag.... och vi hittade en liten present till henne.

Skål Bekki!

Vädret hade blivit bättre så vi låg en stund vi poolen, sen tog vi bussen ner till Molivos där vi åt en god middag till Bekkis ära.

måndagen hade vi anmält oss till en rundtur - Unique Lesbos - så vi gick upp sju och hämtades med buss klockan 8.00.  Först fick vi mata sköldpaddor vid en liten insjö, sen åkte vi till Skala Chori där vi tittade på en minaret och gick in i ett kapell invid minareten. Minareten var en kvarlämning efter turkiskt styre på ön. Vi besökte ett kvinnokooperativ där vi blev bjudna på marsipan och fick prova på att göra chritaki, en sorts pasta, därefter grekiskt kaffe och kakor på en taverna. Sen bar det av till Limonos-klostret som Ignatius grundade, där vi kunde gå runt medan ett rejält åskväder drog förbi.. Efter denna dubbla upplevelse åkte vi ner till saltbassägnerna utanför  Skala Kallonis och besåg flamingos. Till sist blev det lunch i Skala Kalloni innan vi åkte hem och tillbringade en sen eftermiddag vid poolen. Tyvärr saknar jag bilder från utflykten för sladden till kameran är försvunnen så jag kan bara lägga upp mobil-bilderna. Jag får komplettera med bilder senare, eller lägga upp ett komplett album på Facebook.

tisdagen tillbringade vi tre timmar vid poolen innan det återigen mulnat på ordentligt. Då tog vi en 2,5 km-promenad till den varma källan i Eftalou. Den sägs hjälpa mot olika åkommor så som lumbago och reumatism. Först fick man duscha i en dusch utomhus, sen fick man gå in i den varma källan inomhus som höll 48 grader och sitta där ca 3 minuter, ut och bada i Egeiska havet, in i källan igen fyra gånger. Första gången var det kokhett och iskallt, men sista gången var det bara behagligt. Och så mjuk och avspänd man kände sig efteråt!!!

Vi åt en fantastisk skaldjurs-lunch på en restaurang på klippan ovanför och gick sen tillbaka. De började regna på vägen så vi tog en varm dusch när vi kom hem och vilade en stund före middagen. På kvällen ägnade vi oss åt barhäng med två beresta och trevliga finskor vi börjat prata med på måndagens utflykt.

Onsdagen var den enda dagen med heldagsregn. Vi slappade och tog små lurar. Klockan tre tog vi gratisbussen in till Molivos och utförde sista shoppingrundan innan hemfärden. Regnet öste ner i floder genom de trånga gränderna i staden på klippan. Vi tog en taxi hem och packade innan middagen.

Torsdag, hemresedag. Vi blev hämtade med buss 20 i 9 och  kom till den pyttelilla flygplatsen i Mitilini halv elva. Planet var sent ner men vi kom till Arlanda bra tio minuter efter tid. Vid fem var vi hos mina föräldrar och hämtade Bamse och fick middag, halv åtta hämtade vi Ragnar hos Jens och halv 11 på kvällen var vi hemma.

Idag är det fredag och den har jag redan berättat om. Nu ska jag diska, gå ut med Bamse och vänta på att Janne kommer hem efter kvällspasset. Han ska ha med sig vår lilla Bekki Bula...