Madeira dec 2015

Tänkte berätta lite om förra veckan som vi spenderade på Madeira. Vi försöker åka till solen en gång varje vinter, ibland blir det två. Förra våren var vi på Lesbos, i våras var vi på Menorca och nu blev det Madeira. Succesivt jobbar vi oss igenom olika öar och det är fantastiskt.

Förra måndagen gick vi upp vid halv sex och åkte ut mot Arlanda. Vi parkerade i Quality Hotels garage och åkte deras transfer till Arlanda. Planet gick 11.00.

Flyg-förströelse

Första glimten av Madeira

Vid femtiden lokal tid landade vi i Funchal, bilfirman vi hyrt bil av hämtade oss och vi fick skjuts till firman där vi hämtade ut vår hyrbil. Det var tur att vi hade den för efter vi checkat in skulle vi leta reda på en supermarket för att handla vatten, och det var inte lätt. Men vi fick tag på en dunk efter nån timmes letande. Sen blev det Sangria och middag på hotellet.

Tisdagen började ungefär som efter vi landat. Vi behövde ju solskydd! På supermarket fanns inget, efter två timmars sökande hittade vi solskydd på ett apotek! Så, åker ni till Portugal/Madeira så är det på apoteket man köper solskydd! Inte i supermarkets som i Spaniens ö-rike. Sen blev det fyra timmar vid poolen där vi snarkade ikapp i värmen. Kvällen bjöd på tapas på en liten mexikansk restaurang i Funchals förort. Kvällen tillbringade vi på balkongen.

Det fanns gott om ödlor runt poolområdet

Vårt hotell, de solbelysta till höger i bild.

Det räckte med förrätt, tapas för två!

Även onsdagen tillbringade vi i solstolarna vid poolen. Ömsom sovande, ömsom vakna lyssnandes till vågornas brus. Vid tre-tiden kände vi dock att det räckte. Vi åkte in till Funchal och åkte linbanan vi sett på vägen från flygplatsen!

God morgon världen!

Vissa ställde upp för fotografering, andra inte

Den här var spännande. Den sög nektar ur blomman! Det har jag aldrig sett förut!

Funchal!

Poppis utsiktsplats för duvorna

På kvällen åt vi en trerätters i Funchal innan vi åkte hem och njöt balkonglivet.

torsdagen tog vi bilen och åkte på utflykt. Vi åkte runt nordvästra ön delen av ön. Mycket tunnlar var det!

Matsäck

Bougainvillea och Hibiskus blommar även i december

Kustvägen gick genom tunnlarna... men vi såg kusten på GPS:en!

Fantastiska miradoros (utsiktspunkter) lite överallt

Vid fyren Ponta do Pargo på Madeiras västra spets

Vid lavabassängerna i Porto Moniz

Vi avslutade kvällen i Ribiera Brava med grillspett i solnedgången.

Ett litet glas madeiravin bjöds det på vid nästan varje restaurang. Antingen som aperitif eller till notan

Grillspett med närproducerat kött på Madeira-vis. Så mört och gott!

Fredagen tillbringade vi i solen vid poolen. Sex timmar blev det. Vi ömsom sov, ömsom njöt av utsikten. På kvällen åkte vi in till Funchal, åt sjötunga och promenerade i den upplysta staden.

lördagen gjorde vi en heldagsutflykt igen, denna gång över den nordöstra delen av ön. Vi började köra mot Pico do Arieiro, den högsta punkten på ön. Men det var inte mycket att se för hela toppen var inbäddad i moln... vilket i sig var en häftig upplevelsel

På vägen nedåt igen stannade vi till vid ett ställe som såg lite spännande ut. Det visade sig vara en laxodling. Säkert hade det varit annat också nån gång i tiden men jag hittade inget namn eller nån info om stället. Och det kändes lite otippad att hitta en laxodling mitt på ön sådär av en slump.

Flug-reproduktion i en Kamelia

Klart man hittar orchidéer i julkrubban på en fiskodling bland bergen!

Sista anhalten blev Ponta do Rosto på östspetsen. Hade jag haft varmare kläder och bättre skor hade jag tagit en ordentlig promenad längs stigarna i den spektakulära miljön som i tanken skickade mig tillbaka till Sinai, nu blev det bara att jag vandrade en liten bit... Det var ju långt ifrån lika varmt som det var i Siani...

Mättade av alla intryck gjorde inte så mycket mer av dagen utan vi åkte hem en stund innan vi åkte till utkanten av Funchal och åt på den mexikanska restaurangen igen...

Poncha - en inhemsk dryck med madeira-rom och passionsfrukt

Söndagen blev en vilodag. Jag mådde inte alls bra efter att ha legat vaken flera timmar varje natt. Nu tog det ut sin rätt och efter frukost la jag mig i sängen och sov ett par timmar. Vi solade ett par timmar på eftermiddagen och på kvällen gick vi till en restaurang ett par hundra meter från hotellet. Janne hade lagt märke till den tidigare i veckan och den såg lite spektakulär ut där den låg mitt i backen. Även om maten överlag varit jättebra överallt där vi varit så var det var synd att vi hittade denna sista kvällen. Maten var makalös!

Vitlöksbröd gjort på deras egna lokala bröd

Jag provade en riktigt ful fisk som kallas Scabbard eller Black Fish, Och den är som marulken, otroligt ful, men otroligt god!

Finalen var deras hemmagjorde chokladmousse med mynta... Rolig servering och så makalöst gott!

Måndagen blev lång och lite trist. Efter en molnig morgon fick vi ett par timmars sol innan vi körde tillbaka bilen till hyrfirman och blev körda till flygplatsen.

Sen blev det väntan och en lång flygresa hem. Vi landade strax efter 23.00, var på hotellet vid midnatt och sen låg jag vaken flera timmar och smälte intryck innan jag kunde somna.

Vi gick upp före sex, åt frukost och åkte hem. Jag hade inte haft en tanke på att ta med arbetsnycklar, arbetsmobil mm så det blev som det blev. Båda mina besök samt mitt hembesök låg i influensa så jag fick en hel del annat gjort.

Idag har jag varit på provtagning för att kolla om mitt dåliga järnvärde blivit bättre. Det är nog därför jag har så infernaliskt svårt att sova. I övrigt har jag jobbat hemifrån en stund på förmiddagen och sen inte gjort någonting. Janne jobbar kväll. Bamse får bara ta korta promenader för han var med svärmor till veterinären. I lördags kunde han inte gå och det visade sig att han hade en sträckning och två knutor på vänster framben. Han sover mest och det är väl en reaktion på både sprutorna han fick och de ständiga mörkret. Men det ska vi inte deppa ihop för, för nu har midvinterståndet passerat och vi går mot ljusare tider!