Roadtrip Visingsö

Ett par år kvar, sen så...
 
När Janne kom hem i söndagskväll så blev han också lite sugen på att se vad skogen hade att erbjuda, så vid nio-tiden på kvällen gick vi ut i skogen tillsammans på sista Bamsenaden. Vi hittade inga kantareller, men jag plockade en del blåbär och lika mycket smultron som jag använde till frukosten igår morse.
 
 
Sen for vi iväg på en liten minisemester i bil. För några veckor sen bestämde vi oss för att se Visingsö. Jag har något avlägset minne av att jag som barn varit där och typ åkt från färjan och sen vägen åt ena hållet, sen åt andra, och till sist tillbaka till färjan. Janne ville se Visingsö och jag ville gärna se det igen lite mer ingående. Vid halv tio på måndagen gav vi oss av och kom med färjan som gick 14.10 från Gränna.
 
 
Loppis-stopp i ett f.d kapell på vägen till Gränna
 
Eftermiddagen blev spännande. Direkt vid färjeläget hittade vi en parkering, åt underbart goda räkor i hamnen och gick sen upp till Visingsborg.
 
 
Sen letade vi reda på Tempelgården där vi bokat stuga. Vi fick "Stallet".
 
Stallet                                                                Ragnar i äppelträdet
 
Sen åkte vi och tittade på badstranden Sandudden på norra ändan ön. Blåste kallt. Kändes ändå lite underligt med vinterkängorna på men de är ändå sköna i denna smått svala sommar.
 
 
På vägen ner till hamnen igen för att leta någon middag stannade vi vid Kumlaby kyrka, en kyrka byggd på 1100-talet, då vi såg att porten stod öppen. Jag hade velat gå upp i tornet men förstod snart att den var öppen för att några privatpersoner skulle öva musik inför ett bröllop, så jag njöt lite av den vackra kyrkan, fotade lite och gav mig av igen.
 
Ser inte det klocktornet fantastiskt inbjudande ut??? Kyrkan har använts som skola och tornet har använts för att idka astronomiska studier!
 
Målningarna var så fantastiska!
 
I hamnen var allt stängt men vi hade fått tips om en Thai-restaurang som låg mellan hamnen och Tempelgården, där köpte vi god mat som vi åt utanför vårt Stall.
 
Vackra petunior utanför Thai-restaurangen
 
Stallets dörr når bara 1,40. Jag undrar vad det är för häst som bott här?
 
På kvällspromeden gick vi runt för att bekanta oss med Tempelgården. Ett fantastiskt ställe med hus från fem sekler och där Templet byggts för att idka teosofiska aktiviteter.
 
Madame Tingley var ledare för teosoferna och upphovskvinna till Templet
 
Konstnären Olle Krantz uppfyllde sin dröm om en konstnärsgård på Tempelgården
 
Både Bamse och Ragnar somnade kvickt efter denna spännande dag, men jag låg vaken en stund och lyssnade på Bamses och Jannes snusande...
 
 
Vi sov länge idag. Åt frukost vid 10-tiden och åkte sen ner till södra delen av ön och tittade på Näs slottsruin.
 
LCHF-frukost                                                      Kast med liten boll...
 
På slottsborgen har fyra kungar avlidit, bland annat Magnus Ladulås
 
Här på södra sidan såg man tydligt spåren av erosion. Vättern äter långsamt upp öa.
 
På vägen norrut igen körde vi förbi Sverkers-eken som enligt sägen planterades till minne av Karl Sverkersson som mördades på denna plats år 1167.
 
 
Mullbärsträdsodling har också funnits här på öa.
 
 
Och ett valnötsträd! Tänk att det växer och bär frukt så här långt norrut!
 
 
Nästa stopp blev Brahekyrkan. Det var nog det den vackraste kyrkan jag varit in i.
 
Man kunde kika in i kryptan genom ett hål
 
Ebba Brahes brudkrona
 
Nattvardssilvret och ett relikskrin
 
Släkten Brahe ville så gärna, liksom så många andra, vara nära de heliga. De tillochmed skrev in Heliga Birgitta i sitt släktträd!
 
Sen åkte vi och fikade i Persgården. Där jobbade en ledande hälsocoach som finns med i nyaste numret av Hälsa.
 
 
Vi pratade detox och hälsa en stund, sen fick jag tidningen hon skriver sin livsberättelse i. Jättespännande!

Näst sista anhalten var gravfälten. Bamse, Ragnar och jag gick längs med gravfälten en bit...
 
 
Dagens sista stopp blev en butik för storväxta... där shoppade jag loss så jag kan känna mig lite fin i höst!
 
 
Räkor till middag, inköpta i hamnen där vi köpte räkor igår. Vi satt ute utanför Stallet vädret till trots!
 
Imorgon mot nya äventyr för nu ska Bamse ut och vi i säng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0