May the 4th be with u

Jag såg förstås Star Wars på 70-talet, var dökär i Luke Skywalker och Han Solo, fick lyckokänslor när förtexten for in i rymden och saknade äventyret när eftertexten gjorde detsamma, önskade att jag var Prinsessan Leia eller Chabaka och drömde om rymdfartyg på nätterna... Nu är det decennier sen jag såg en Star Wars-film senast, men tyckte ändå det var kul när jag igår hörde på radion att 4 maj är Internationella Star Wars-dagen och att det är en ordlek på May the 4th = may the force ...be with you. My kind of humor!
 
                                      
 
Jag hade en spännande dag på temat "may the force be with you" igår. Jag upplevde att jag fick bönesvar på förmiddagen, dels i och med att jag fick ett återbud och på så sätt extra tid att jobba med sommarens olika scheman, dels i ett samtal med en kollega. Dagen rullade på med inbokade samtal och vid halvfemtiden stannade jag vid macken för att tanka innan jag hämtade Bamse. Jag står där i godan ro och tittar när siffrorna rullar och reagerar först inte på att någon ropar "pastorn, pastorn"... för jag är ju ingen pastor. Men tredje gången mannen ropade insåg jag att han nog kunde ropa på mig där jag stod i min krage i andra tankar (höhö)....
 
                                                                                
 
Han behövde bensin och ja... vad gör man ... han fick tanka för tvåhundra kronor medan vi pratade lite och sen ville han ha förbön. Jovisst, jag skulle be för honom sa jag, men sen tog han min hand och la de på sitt bröst, höjde den andra handen för att ta emot förbönen/välsignelsen.... Här? Och nu? ... Och vad gör man då? Jag blev helt ställd för situationen var både fantastisk och surrealistisk. Fast jag levt hela mitt liv i mångkulturella miljöer så är det ändå så ovant för svenska mig att så självklart utöva sin religion så öppet hursomhelst närsomhelst.  Men jag la min andra hand på hans panna och bad .... på bensinmacken mellan Lidl och Meca i Rågsved i snålblåsten. Inte sjutton kan man neka någon förbön! Jag bär fortfarande med mig känslorna för det har inte landat i mig än, krocken mellan kulturer, häpenheten och det som var så surrealistiskt för mig och så naturligt för honom. Spännande verkligen!
 
 
På kvällen bjöd vi in grannen på tårta. Vi fick med oss en hel tårta hem efter kalaset i söndags, bjöd bonden i förrgårkväll när han kom förbi, men vi hade halva kvar. Den satte vi i oss igår. Tur att vi har fikatörstiga grannar annars hade Janne och jag fått rejält ont i magen!

Idag är det May the 5th och dagen har bestått i föreläsningar. På morgonen av Rune Larsson om Thomas Groomes pedagogik i lärandet och på eftermiddagen om barnkonsekvensanalys som sen ett par år tillbaka alltid ska ingå i långsiktiga beslut inom kyrkan. Dagen har varit givande på alla sätt och vis eftersom jag i pauserna även haft möjlighet att prata med medarbetare i de andra församlingarna och kunna boka in en del möten för sommarpraktikanternas del. Jag ser jättemycket fram emot praktikantveckorna. Det kommer vara nog så krävande, men samtidigt jätteroligt att själv få se så många olika delar av pastoratet och dess verksamheter!
 
 
Dagen skulle avslutats efter ett samtal med en kollega, men det blev ytterligare en halvtimme med en annan kollega när jag insåg att vårens resor börjar redan på måndag, och den stora vår-resan till Öland kommer närmare med stormsteg. Vi behöver prata igenom resorna och nu tog vi måndagens resa på stående fot, så får vi gå igenom den stora resan på måndag i bussen. Kollegan har planerat allt in i minsta detalj, men vi behöver liksom prata ihop oss, vem gör vad och så. Men det ska bli jättekul. Jag älskar att resa och det kommer bli mycket av den varan i maj och juni!
 
Nu känns det som kvällen börjar övergå i natt? Eller? Jag ska diska och duscha, morgondagen bjuder på nya äventyr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0