Menorca

Förra torsdagen gjorde jag inte många knop. Gosade med djuren, packade i snigelfart, vattnade blommor och hade sedvanlig resfeber. Älskar att resa, hatar att flyga. Dålig kombo. Jag flyger ändå! Man får offra lite på bekvämligheten!

På fredagen gick vi upp i skaplig tid, gjorde det vi skulle och begav oss till Roslagen med Bamse. När vi är ute och reser är Bamse ofta "på kollo" hos mina föräldrar. Han bossar med Hagge och Indra som är dubbelt så stora. Vi fick lunch hos föräldrarna och åkte sen och parkerade bilen på Quality hotell Arlanda, därefter transfer till Arlanda. Planet gick 17.10 - jätteskönt att slippa galna morgontider! Vi var framme vid hotell Audax i Cala Galdana vid halv tio på kvällen.

Lördag och söndag låg vi bänkade vid poolen flera timmar. Strosade runt i omgivningen på kvällarna och sov mycket. Både Janne och jag har varit rätt slutkörda.

Fötterna gillade miljöombytet kan jag meddela!

Cava Sangria! Spöar originalet!

Som vanligt råder en viss osäkerhet kring vad som egentligen är en brevlåda... men jag tror vi fick till det...

På måndagen var Janne som vanligt solsvedd (han slarvar med insmörjningen) och vi bestämde oss för promenad. Vi hade hittat ett promenadstråk som skulle leda till Cala Maracella, vi packade badkläder och vattenflaskor och så gick vi. Vi knallade på i lugnt tempo och följde varje skylt som lovade utsiktsplats. Efter ca två timmar var vi framme vid Cala Maracella där vi badade, soltorkade under ett träd och åt en nacho-tallrik innan vi gick hem igen. Att gå hem tog inte ens en timme! Siesta på rummet, jag läste ut Barnbruden och Janne tittade på Tv. Sen blev det middag på hotellet och Cava Sangria på byn.

Vi bokade hyrbil två dagar hos Fritidsresor och hämtade ut den kl nio på tisdagen. Vi "gjorde" västra delen av ön. Före detta huvudstaden Cuitadella och Cala Brut, lunch i Fornelles där vi tittade på ett av alla Menorcas gamla bevakningstorn. Vidare mot fyren i Cavalleres och upp på Menorcas högsta punkt -  el Toro, hela 357 m öh! Det var rätt molnigt så vi stannade inte så länge. Vi åkte hem och tog siesta innan middagen.

Ciutadella

Cala Brut

Tudon

Fornelles

Fyren i Cavalleres                                        Jesus i el Toro

De kunde inte hjälpa mig med min icke-fungerande telefon, men de snappade detta. Det tyckte jag var gulligt!

Chokladfontän och klubb-melon. Fantastiska efterrättskompositioner varje kväll

På onsdagen gjorde vi östra delen av ön. Vi åkte till huvudstaden Mahon och åkte en båttur i världens största naturhamn. Det finns gott om lämningar runt hamninloppet där både spanjorer och britter bevakat Medelhavet i den strategiska hamnen på den strategiska ön. Mitt ute på en ö i hamninloppet låg oxå lämningarna efter en karantän dit människor med smittsamma sjukdomar som pest och kolera förr fördes. Vi gick runt en stund i Mahons gamla delar, fikade och tog oss sen till Fornelles där vi åt lunch. Vi åkte upp till Toro igen och hade lite bättre tur med vädret. Sen åkte vi hem och lämnade tillbaka bilen. Jag satt och virkade en stund på balkongen före middan.

Katedralen i Mahon. Faktiskt den första kyrkan någonsin jag blivit utslängd ifrån! Men inte för att jag gjort nåt dumt utan pga att vaktmästaren ville ha siesta!

Från el Toro mot Fornelles

Torsdagen bjöd på sol och en slö dag vid poolen. Dagens eftermiddagspromenad bjöd på glass och matning av de gigantiska änderna. Det finns några vanliga gräsänder men de flesta är uppblandade med nån större sjöfågel, gäss kanske? De är häftiga med sin storlek och sina färger.

På fredagen checkade vi ut vid 12 och spankulerade sen runt i Cala Galdana fram till halv sju, då hängde vi på låset till restaurangen. 20 över 7 gick bussen till flygplatsen. När vi stod i incheckningskön gick strömmen så vi blev stående där en bra stund innan de började fylla i boardingcard för hand. Men vi kom iväg kl. 22.00 som vi skulle och landade 01.40, fick vår transfer till Quality hotell i Arlandastad och låg i säng halv tre.

Efter frukost började vi färden mot Roslagen för att hämta upp Bamse. Vi köpte med räkmackor från kondiset i Rimbo till mina föräldrar. Sen for vi vidare mot Gustavsberg och Bellas 30-årsfirande. Mer om det i nästa inlägg!