Spännande dagar på Öland

Tisdag kom efter måndag även denna vecka. Jag packade det sista på morgonen och for iväg mot Stockholm. Handledning och möte stod på menyn, däremellan hann jag upp med packning till svärmors lägenhet samt till Sörskogen för att köpa salladsrulle till mig och Bekki. Halva åt jag till lunch, den andra halvan åt jag med Bekki på kvällen som vi tillbringade i hennes lilla lägenhet i Hagsätra.

Bamse och jag sov i svärmor lägenhet och gick upp tidigt på onsdagsmorgonen. Bamse lämnade jag på dagis vid 7.00 varefter jag åt frukost på McDonalds för att hinna till jobbet till 8.00.

Strax före nio rullade bussen iväg från Klockargården, full av förväntansfulla deltagare inför årets kulturresa till Öland.

Första anhalt var Nyköpingsbro med medhavd kaffekorg, lunch intogs på Söderköpings Brunn där vi också hann sträcka på benen, några av oss ända till Smultronstället.

Hasselnöt, hallon-saltlakrits. MUMS!

Färden fortsatte därefter till Oskarshamn och Döderhultar-muséet. Jag blev helt förälskad i hans skulpturer, de var... fantastiska!

I en av rondellerna i Oskarshamn fanns denna kopia av en av Döderhultarn´s skulpturer. Denna är gjord i trä med motorsåg.

Här kommer original:

Tillsynes grovt utmejslade, men med en otrolig känsla hade han fångat själen i de lite kantiga dragen. Ska jag börja samla på något blir det nog Döderhultarn´s skulpturer!

Sen for vi vidare mot Ölandsbron och Drottning Victorias Hotell och Vilohem i Borgholm. Där bjöds på fantastisk middag och information om morgondagen innan incheck.

På kvällen var vi många som gick runt i den fantastiska parken och lärde känna varandra lite. En nybliven pensionär berättade om hur hon tillsammans med sina dagbarn fött upp fjärilar från puppa till färdig fjäril! Chauffören och jag hittade snabbt varandra i vårt intresse för vikingar och historia... och passion i udda intressen.

På torsdagen hade vi ett späckat schema! Vi började med Paradisverkstan...

.... och fortsatte med Ölands Örtagård....

... brände vidare till Ölands södra udde där vi åt LufsaFågel Blå och ett tappert gäng besteg Långe Jan, fyren....

Långe Jan                                     Lufsa, Ölands landskapsrätt

.... innan vi raskt for vidare mot Havtornsgården där vi shoppade loss bland deras ekologiska produkter, fick kaffe och havtornsmoussetårta...

Obs! Sagolik!

... för att sedan fara vidare mot dagens sista utflyktsmål - karamellkokeriet i Bredsättra.

Smeten hälls upp...

...bearbetas...

....knådas...

... hackas av med sockertoppsskärare... och av smet som blir kvar blir det klubbor

Åter hos drottning Victoria fick vi middag och lämnade ett par timmar senare för att ha kvällsmässa i Köpings kyrka i Köpingsvik. Det blev en fin och stämningsfull avslutning på en fantastisk dag.

Vi hade fått önskemål om att stanna till och titta på orkidéer, men det fanns inte plats i vårt späckade schema. Men det fanns lite dö-tid för snabba packare på fredagsmorgonen och jag hade hört att det fanns en växtplats för orkidéer nära hotellet... så på kvällen gick jag och en kollega för att kolla två saker: orkidéer och promenadväg till Solliden. Klockan hade blivit halv 10 på kvällen och det var magiskt att befinna sig på Alvaret vid denna tid. Fåglarna, ljuset... och orkidéerna! Två sorter hittade jag. Sen letade vi oss vidare mot promenadvägen till Solliden invid Borgholms slott och gick den tills det var 600m kvar till slottet.

St Pers nycklar                                               Krutbrännare

Jag sov gott den natten kan jag lova!

Fredagen började efter frukost med att halva styrkan följde med mig upp på Alvaret. Jag var glad att jag gjort två saker, nämligen gått dit kvällen innan för att hitta blommorna, framförallt de pyttesmå krutbrännarna, samt googla dem på kvällen så jag hade rätt namn när vi nu gav oss ut på orkidé-vandring.

Krutbrännare

St Pers nycklar

När vi kom tillbaka till hotellet packade vi bussen och delade upp oss. Några ville gå till Solliden och några ville åka buss. På Solliden fick vi guidad visning.

Slottet... eller sommarstugan

Lekstugan

Tuijor i engelska parken                    Fuchsia-bågarna

Drottning Victoria, upphovet till både Solliden och Drottning Victorias hotell och vilohem

Holländska parken

Engelska parken

Ingången till krocketplanen

Stenpartiet

Efter besöket på Solliden åkte vi till Kalmar och åt lunch på Rosenlundska källaren ...

... innan vi fick en visning av Kalmar domkyrka...

.... som har en knypplad altarduk!!!!

När vi var klara där åkte vi ganska direkt hem. En bensträckar- och glasspaus vid Fårbo rastplats och middag på Ringarums värdshus som enda uppehåll.

Janne hämtade mig i Södertälje Syd där jag blev avsläppt.

Det var en fantastisk resa alla kategorier. Trevliga deltagare, mycket bra planerat av min kollega och ovanpå det bjöds vi på bra väder! Inte för varmt och endast några få regnstänk.