Femte knyppeldagen

Kanondag! Vi möttes i knyppelsalen redan kl.8.20 för att få alla våra kurstimmar. Halv 10 var det fikarast och klockan 10 fullkomligt vällde det in folk för Svenska Spetsars kursverksamhets Öppet Hus. Det blev inte många slag knypplade utan jag pratade och lyssnade, lyssnade på folks berättelser och berättade om Vättersnipa, kurser och knyppling. En dam tyckte inte att det gick an att jag satt och knypplade med en halv pinne så hon spolade om den åt mig. Jag hade varit för lat för det var så mycket tråd på rullen 😄
 
                                                                  Fläskfilé Oscar på Rådhuskällaren är ett säkert kort!
 
Efter Öppet Hus fick vi våra kursintyg och sen sprang jag ut på stan. Först åt jag lunch på Rådhuskällaren, sen gick jag till biblioteket och tittade på utställningen om knypplade blommor från Västkusten. Sen tänkte jag gå längs hela Storgatan bort till Spetsmuséet men ändrade planen när jag besökte kursverksamheten på torget.
 
Knypplade blommor från Västkusten
 
Efter att ha inhandlat en kasse, ett mönster, pinnhållare samt betalat för extranatten på folkhögskolan inne på Svenska Spetsars butik gick jag upp på torget för att se kursverksamheten, men efter ett par minuter där bröt regnet ut...
 
 
... och efter det samt att ha upptäckt att butiken Kristallen var lunchstängd så jag gick upp till spetsmuséet istället för att gå Storgatan ner åt andra hållet.
 
Spetsmuséet hade två utställningar... eller egentligen tre. En med knypplade insekter utomhus.
 
                                                                       Trollslända av Gun Andersson
 
Sköldlus av Sam Jakobsson                        Maxelina av Kerstin Olsson
 
Tvestjärt av Nina Drigoris
 
Trollslända av Ingalill Gagner
 
En Död Fluga av Marianne Andersson
 
Inne hade de två estniska utställningar. Två stora dukar skänktes till muséet 2007 av sondottern och hennes son till en kvinna som flydde från Estland. Bland de få ägodelar hon tog med sig så fanns spetsarna i dessa dukar. De flydde via Tyskland och England till Canada. I Canade monterade dottern spetsarna i dessa stora dukar och på hennes ålders höst så skänktes spetsarna till Spetsmuséet i Vadstena.
 
 
Sen fanns där en annan estnisk utställning med nyknypplad spets i det andra rummet.
 
 
Jag köpte tre musmattor som man kan lägga in spets i, fyra reflexer med spetsmönster samt en bok innan jag gick vidare till Elsa Petersons spetsaffär och köpte vykort och två mönster. Kristallen hade öppnat och där köpte jag sten som jag ska infoga i knypplade smycken... sen stod två damer på torget och sålde ut sin avlidna mors knyppelgrejor och jag köpte alla gamla oblekta garnrullar de hade, sex stycken. Den nya oblekta tråden är färgad åt det bruna hållet, men den gamla är äkta blekt och oftast grå till färgen. Så vacker!
 
Elsas Skönheter är så fantastiskt vackra, men jag köpte båtar och vykort!
 
Hela eftermiddagen har jag träffat bekanta, från Knyppelpinnarna, från olika kurser jag gått i både Hagsätra och Vadstena, samt många andra bekantskaper jag gjort genom mina knyppelår. Det har varit så roligt!
 
 
Klockan närmade sig fyra och jag pinnade på ner till skolan. En föreläsning av Sam i metallknyppling hägrade och därefter middag med allt knypplande folk. Supertrevligt. Efter det har jag packat ihop mina grejor och pratat med eftersläntrare. Några ska fortsätta kurserna nästa vecka och ett par tre stycken enveckaskursare gör som jag och åker hem imorgon istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0