Waxholm och Parken zoo

Det var nog tur att ingen såg mig igår, sittande på köksstolen storbölande för jag fick inte av stöveln av min svullna högerfot.... Det får förbli min lilla hemlighet och avslutningen av en intensiv vecka...

I måndags jobbade jag hemifrån, tisdagen var fylld av hembesök, besök och administration... och på onsdagen åkte vi till Waxholm. En buss hämtade upp ett glatt gäng från Klockargården och tog oss till kajen vid Nationalmuseum för vidare färd ut i skärgården. En underbar dag tillbringades i Waxholm. Precis lagom varmt!

Vi kom dit med Dalarö

Vi fick biff och potatiskaka på Lilla Strand, Waxholms hotell

Jag kunde inte låta bli att köpa en sjal med små Rambosar! Och popcornglass på Rådhustorget? Man måste ju prova!

Efter den fina båtturen, god mat och en härlig promenad i finvädret blev det en somrig andakt i Waxholms kyrka...

... och sen gick vi ner till hamnen och for hemåt. Jag älskar dessa församlingsutfärder, min närmaste kollega är helt fantastisk på att planera dem!

När vi kom tillbaka åkte jag direkt och hämtade upp min yngsta dotter. Denna dag tog hon sin examen så nu är hon flygvärdinna på SAS, hon har fått sina vingar (märket på bröstet) och jag bjöd ut henne på middag innan hon åkte vidare in till stan för att fira med sina kurskamrater.

När jag lämnat av henne åkte jag och handlade förnödenheter till diakonimottagningen, kom hem strax efter 22.00.

Torsdagen började med diakonimottagning, fortsatte med besök - både planerade och spontana, samt de sista förberedelserna inför fredagens diakonala utflykt till Parken zoo.

Halv nio på fredagen började bussen fyllas med mammor, nån enstaka pappa och massor av barn i åldrarna mellan två och femton år. Detta samarbete med Lions blev så lyckat förra året så det blev en i repris i år. Det blev lika lyckat, tycker jag. För många av dessa barn blir denna utflykt det enda de kommer iväg på i sommar, så den känns väldigt viktig. Förra året tog planerandet mycket tid, men i år gjorde jag en copy paste plus att en kollega tog hand om att ta emot anmälningarna. Det var en jättebra uppdelning, tycker jag, även om jag saknade att inte ha pratat med alla innan resan... men det hade min kollega och allt gick jättebra. Lite gråt på bussen, en skrapad näsa i Parken och ett åksjukt barn på hemvägen... inga stora incidenter, men en superfin dag! Och samma scenario som förra året, trots hot om regn fick vi inte en droppe. Inte lika mycket sol som förra året, men det var bara skönt, temperaturen var perfekt!

Det var en del förändringar sen förra året. För det första ingick allt i entré-avgiften. Borta var åkband och annat som blir väldigt rörigt när man kommer med en grupp. Nu släpptes vi in i Parken och sen var det fritt fram i både djurparken och nöjesparken. Dinosaurieparken var borta och ersatt av Lemurernas Värld. Jag gillade dinosaurieparken (klicka här för att se bilder från 2013), men Lemurernas värld var minst lika bra. Sen hade de öppnat ett krokodilsafari samt utomhusbad. Det är kul med förnyelse.

Lemurernas värld

Surikat                                                           Sydamerikansk miniatyrhäst

Strutsarna samsades med zebrorna på savannen

Krokodilsafarit var en precis lagom åkattraktion för mig, det var jättekul!

Alpacka i Barnens klapphörna och väl inburad tiger

Lemuren och alpackan fick följa med hem! Om jag ska ha dem hemma eller på jobbet har jag inte bestämt än...

Alla verkade supernöjda, barn kom fram och tackade, mammor kramades och allt kändes superbra när vi landade vid Klockargården halv sex på kvällen. Jag, kollegan och vår volontär gjorde en snabb uppsummering/utvärdering och så åkte vi hem. Janne hade hämtat hundarna från dagis så jag hämtade upp dem på hans jobb och skjutsade sen hem volontären som bor halvvägs hem till Strängnäs.

Sen var det den där stöveln då... Den hade nästan växt fast på foten och jag var så himla trött. Nöjd till tusen men så galet trött! Men jag kom ur dilemmat, åt en tinad fryspizza som jag köpt på CircleK utanför Strängnäs, tittade på TV och efter det har jag sovit så himla gott!

Nu har jag extra hundar här. Matte kom med Spike och Minou för en stund sen för hela familjen ska på bröllop! Jag tänker slå frivoliteter och titta på nya avsnitt av Vikings så snart jag rastat hundarna i ösregnet och lagat en avancerad lunch på pås-carbonara. Känns som en det kommer att bli ännu en perfekt dag!