Husbilslogg 6: Två gånger toppen

Blev lite besviken på morgonen när vi svängde in vid Trolska Skogen. Det gick inte att bara lösa en biljett och gå in och kika på den virkade sjön jag så gärna ville se, utan man måste gå den guidade turen. Jag tror absolut att den guidade turen var fantastisk, men den var alldeles för lång för att jag med gott samvete skulle kunna lämna make och hundar i husbilen. Hon erbjöd mig att få komma tillbaka vid halv sex när de stängde och gå in gratis, men vi var ju på väg. Istället blev första anhalt Biltema i Söderhamn. Vi kom på att vi glömde elkontakten i eluttaget i Mellanfjärden och elkontakter brukar behövas i de flesta camping- /ställplatsuttagen🔌 Såklart blev det lite go'glass oxå 😄

Sen for vi genom Söderhamn och upp på utkiken till Oscarsborg. Morgonens besvikelse la sig direkt när jag hade sån tur att tornet var öppet och man kunde gå hela vägen upp till tinnarna på tornet 🏰

Oscarsborg är inte nån försvarsanläggning som man kanske kan tro, utan den uppfördes på initiativ av Söderhamns sångarförening på 1890-talet. De anordnade folkfester 1893 och 1894 för att få in pengar till bygget. Festerna betalade sig då bra att de uppförde tornet i tegel och puts istället för trä, vilket var ursprungsplanen.

113 trappsteg och 14 till så kunde man huka sig ut på taket

Söderhamn från ovan

Det blåste lite på toppen

Hundratretton steg
klättrade jag mot himlen
Fick vind i håret

Vi handlade lite frukostattiraljer och nya frön till Ragnar innan vi körde vidare. Vi ratade Vallviks camping och fortsatte vidare till Axmars brygga. Här fick vi en bra plats där det fläktade i skuggan... och framförallt kunde vi boka bord på restaurangen kl 17.30. Det var inte fy skam! Men innan restaurangbesöket fräschare vi upp oss i havet... som var betydligt kallare här än norröver!

Svalkan i kroppen höll i sig under hela middagen, så det var värt det 💦

70% lager och 30% ale 🍺

Axmars röklåda och skaldjurssallad

Skeppartallrik - rödtunga, torsk och lax med pressad potatis

Kolapannacotta med hallonmarmelad och lakritsskum

Mätt och belåten var bara förnamnet.

Som en symfoni
för tunga och gomsegel
gourmandens måltid

Utsikten gick inte heller av för hackor. Blå himmel, blått hav och mängder av fåglar.

Vi beställer fisk
Tärnan dyker i viken
vid Axmars brygga

Fiskmås och häger
tärnor, gäss, örn och svalor
Sommarkväll vid hav

Till sist blev det lite pärlvirkning och djurgos vid husbilen innan vi gick sistanaden.