Den barmhärtige samariern

(null)
Handavskrift på grekiska ur Johanessevangeliet från 200-talet 

Barmhärtighet är godhet, godhet är kärlek. Barmhärtighet är godhet och kärlek i förhållande till den eländige . Barmhärtigheten är ett tillstånd av den gudomliga kärlekens fredsbevarande rörelse mot den eländige. Så  skrev Wilhelm  Löhe  i sinintroduktion om barmhärtighet  år 1878

I söndags var det Diakonins dag  och Evangelietexten vi nyss hörde  är berättelsen om den barmhärtige samariern. Den  är ganska vanlig när man  pratar om diakoni Barmhärtighet. Barmen. Barmen som kan liknas vid den öppna famnen vi behöver när livet inte är så lätt, när vi har smärtor i kroppen  eller själen, lider av ångest  och hyser tvivel över sådant som tidigare varit självklart för oss.

Att sätta sig in i den misshandlade, nakne och rånade mannen s situation är kanske inte så svårt, desto svårare kan det vara att först å varför prästen och leviten hade så bråttom förbi.  Och varför lyfts samariern fram?  Jo så här var det.  Samarierna var ett folk som  judarna såg  som en oren blandbefolkning. Man ville inte ha med dem  att göra. I Jeriko bodde en stor koloni av präster på Jesu tid och dessa tjäns tgjorde i templet i Jerusalem I berättelsen om den barmhärtige samariern är p rästen och leviten på väg hem från sin a två veckors tjänst göring i templet. I den judiska tron finns en regel som säger att den som rör vid en död blir oren i sju dagar. Att de var på väg hem  och inte på väg till templet gör att det inte  egentligen inte b orde finnas något hinder för dem  att hjälpa den misshandlade mannen . Dessutom hade de  laglärda, prästerna och leviterna enligt Lagen en omsorgsskyldighet och  en omsorgsplikt. Trots detta  skyndar sig  prästen och leviten förbi.  Varför? Jo,  den misshandlade m annen som lämnats  halvdöd vid vägkanten hade  fått sina kläder sönderrivna vilket gjorde  att man inte v isste vem han  var. Han skulle kunna vara en rövare  och farlig, men han skulle också kunna vara  en av de orena.  Det Jesus ville  var att lyfta de andra folken som levde i Israel , visa på alla människors lika värde Han säger inte så mycket om prästen och leviten mer än att de skyndar förbi och låter mannen ligga kvar,  medan samarierns handlingar beskrivs i detalj. Samariern ser nöden och handlar med hjärta och förstånd, han visar barmhärtighet och kärlek till sin nästa, trots att han inte vet vem det är eller vilket folk  han  tillhör.  S amariern gör ingen skillnad  på folk och folk,  utan det är nöden han ser som styr hans handlingar.  Jesus beskriver hur han inte b ara tvättar och förbinder den misshandlade mannens sår utan  även  hjälper  honom  till ett härbärge och betalar för hans vård,  allt detta  utan att  kräva nån  tack samhet Det blir samariern,  han som hör till ett  förakta t  och  orent folkslag ,  som får huvudrollen i berättelsen.  Den barmhärtige samariern  fick  i Jesu  liknelse  symbolisera nästa n i " du ska  älska din nästa som dig själv".

Med sin liknelse utmanade Jesus de fördomar som var vanliga.  Hos judarna tolkades Lagen om  "att älska sin nästa som sig själv att den bara skulle tillämpas på andra judar. Med sitt svar visade  Jesus att en i deras ögon föraktad samarier kunde vara en bättre medmänniska än  en präst eller en levit som hade ett högt anseende. 

I tidigare översättningar av Bibeln sa man inte samarier utan samarit. Ordet samarit lever vidare i vårt språkbruk och används när man vill beskriva en  barmhärtig person eller en  hjälpare. För inte så länge sedan fanns en yrkesgrupp som  kallades  hemsamariter.  De var föregångarna till det som idag är hemtjänst och hemsjukvård. 1890  grundades ett barnsjukhus i Stockholm som hette Samariten. Det fanns kvar till år1974 och i Uppsala ligger Samariterhemmet  som för hundra år sen  var ett räddningshem för utsatta  flickor, senare även  barnhem, sjukhus och diakonissanstalt. Det finns  också ett ambulansföretag som heter Samariten  och säkert finns ännu fler exempel. Visst är det fascinerande att tänka sig att detta folk som var så föraktade för 2000 år sedan, får symbolisera barmhärtighet ända in i våra dagar.


RSS 2.0