Folhammar, Grogarn och Trullhalsar

Dagen har varit lite spöklik... Det började tidigt i morse när jag vaknade av att Janne stod upp i sängen och det såg ut som han försökte stoppa i istoppstäcket. Jag frågade vad han gjorde och när han inte svarade gick jag fram bara för att upptäcka att han låg i sängen ... vad det än var som stått i sängen så upplöstes det. Men vi tog sovmorgon och kom i väg vid 11-tiden. Vi for över till öst-sidan och började vid Folhammars raukområde och Vitvärs fiskeläge.


                     

                            


Sen fortsatte vi till Torsburgen vilket blev lite av en besvikelse. Jag var där för ca 20 år sen med Monica och Linnéa som små och ville gärna tillbaka. 1992 så brann alltihopa och efter det hade de skyltat väldigt knapphändigt så det var svårt att veta vad man såg. Vi TROR vi hittade Linnés grotta, Janne gav upp medan jag började gå genom borgen men eftersom jag inte visste var jag skulle komma ut så gav jag upp efter några hundra meter och några foton som visade på hur spöklikt det fortfarande var där, med kala träd och en stillhet som nästan kände olycksbådande...



                          

Men jag övertalade Janne att köra mig runt och över till andra sidan där man ser hur mänskliga händer jobbat med borgen för ca 1600-1800 år sen:


                                       


Vi körde vidare till Sysneudd där vi köpte glass och rökta räkor, sen for vi vidare mot regnbågen och Grogarnsberget
                
                             

                         
                  

Här uppe på berget var dagens tredje spöklika upplevelse för jag kan svära på att jag flera gånger i ögonvrån såg en gestalt... eller så håller helt enkelt hjärnan på att bli överhettad av alla otroliga intryck härnere...

Dagens sista mål var Trullhalsar ... och nog en av de märkligaste upplevelserna jag varit med om. Genom myggtät skog öppnar sig helt plötsligt ett fält fyllt av olika sorters gravar...


                                   
                                       
                                       
                                 

Trots att vi fick röra oss hela tiden för att inte bli uppätna av envisa minimyggor blev vi kvar en stund, helt hänförda av den trolska uplevelsen....

Nu är kvällen här och Janne snarkar sen en stund tillbaka... jag ska göra detsamma. Vi har fått lite heta tips inför morgondagen av min moster och hennes fästman som är bofast här, de var ner en sväng och hälsade på oss ikväll. Jättetrevligt.

Sov gott nu, världen utanför...

Kommentarer
Postat av: Ia

Så härligt Ni har det....men Du...jag måste erkänna att jag fick lite problem med släktskapen där på slutet...



Kram Ia

2010-08-18 @ 23:18:16
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Guggelutt

Det blev onekligen lite tokit.... men det är åtgärdat nu. Tack för att du delade dina observationer med en hjärntrött Guggelutt

2010-08-19 @ 09:53:04
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0