Januari börjar året...

..med nyårsdagen. Natten var lugn, ungarna verkade ha riktigt roligt på sina egna håll och det unnar jag dem verkligen. Janne och jag tog en skön sovmorgon, diskuterade om vi skulle åka ner till Sanda och kolla läget, men jag hade stickningar bakom näsan och sveda i halsen så vi beslöt att ta en lugn hemmadag... men det blev allt annat än lugn och nu ska jag försöka beskriva ett händelseförlopp som är ganska svårt...

Jag hade hämtat Bekki hos en kompis, ätit lunch och satt och knypplade på "Johannesörnen". Mamma hade ringt och var orolig över väninnan de haft under julen. Hon bor i närheten av oss och de lämnade henne i måndags (läs rubriken "röj") och nu svarade hon inte på telefonen. Min bror har extranycklar till henne och mamma hade bett honom åka över och titta till henne så inget hänt. Hon går ju lite illa och har flera trappor i huset. Nu var klockan strax efter 15.00 och allt var lugnt tills mamma ringde. Brorsan och hans fru hade gått in och väninnan låg död på golvet bredvid sin säng. Jag släppte allt jag hade för händer och sprang över till henne och mycket riktigt, efter att ha skakat lite på henne och ropat hennes namn var det bara att inse att hon var död och inget gick att göra, hon var kall och hade antagligen dött under natten. Brorsan hade redan ringt 112 och efter lite förhandlingar fick först deras barn gå över till mig, sen hämtade brorsans fru upp dem och åkte hem med dem. Så långt var väl allt lugnt. Brorsan och jag inväntade jourläkaren som dök upp efter nån timme... men sen blev det "ös".

Läkaren tyckte hon låg underligt med filt, väska och papper på ryggen (jag tog för givet att hon dragit med sig det i fallet) så hon kontaktade polisen. Polisen kom och de i sin tur tillkallade KRIM. KRIM spärrade först av rummet och gjorde en noggrann undersökning och vände på väninnan, gick runt i huset och kollade alla möjliga ingångar, gick runt huset och kollade fotspår och åverkan men uteslöt tillslut brott. Det som var underligt var dock att alla pengar var borta, men när KRIM gått hittade vi dem löst i huset. Läkaren gjorde vad hon skulle och åkte sen. KRIM tog lite uppgifter av brorsan och mig, sen åkte de oxå. När vi läst frid över henne skickade jag hem brorsan då polisen skulle beställa transport till sjukhuset... men det var inte så lätt. Eftersom brott uteslutits var läkaren tvungen att komma tillbaka och skriva nya papper eftersom landstinget skulle hämta henne till sjukhus, inte till polisens rättsmedicin... Polisen väntade med mig till hon var tillbaka och vi hade en väldigt bra pratstund. När läkaren kom åkte polisen och när läkaren åkt gick jag hem. Det skulle kunna ta ett par timmar innan bårtransporten kom och jag kände att jag behövde komma därifrån efter 3 timmar. Läkaren ringde, hon hade glömt sin telefon så jag fick gå tillbaka och låsa upp åt henne. Bårtransporten ringde och de trodde de skulle kunna komma runt 21.00. Jag satte mig att knyppla, men middag fick jag inte i mig, tog en pepparkaka istället.

Vid 21.00 ringde bårtransporten och jag gick över och låste upp och var med tills de var klara. Sen släckte och låste jag och gick hem, ringde mamma och stod sen i duschen en bra stund. Kändes som jag behövde rena hela min själ... Sen satt jag vid tv:n och virkade på ett mumin-troll, men nån mat var inte att tänka på.

Det är märkligt med döden... den skrämmer mig inte, men den förbryllar mig. Att se en död människa så där inger mig en trygghet i livet. En död människa är så uppenbart bara ett skal, en boning för något mer än kropp och fysiska funktioner. När kroppens funktoner avstannat och själen gått vidare så är kroppen verkligen bara ett tomt skal på nåt sätt. När jag försökt rena mig i duschen, skrubbat håret och skurat tänderna så uppskattade jag värmen från Jannes kropp, livet som flödar i honom, höra hans andetag och hjärtslag... och jag undrar vem av oss som ska bli ensam...

                                                     R.I.P AM S

Kommentarer
Postat av: Snurran

Jaa du, det var också ett sätt att börja året på..Själv har jag aldrig haft döden så nära ännu som skönt är, men med gamla föräldrar och svärföräldrar så närmar sig det ögonblicket onekligen :-/

Min nyårsnatt och första dag blev lugn, men jag fick per telefon höra att Patrik, vår mellankille som ju har flyttat hemifrån, blev knuffad in i en dörrpost på nyårsnatten och fick sy tio stygn efter det, men det ringde han ju inte och berättade, utan jag fick reda på det när jag ringde honom suck

2010-01-02 @ 17:05:29
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: __Bavaria__

Oj.. :( Usch så jobbigt. kramar om



Ja.. döden den kommer när man minst anar.. :(



Hittade hit till din sida igen.. :)



kraaaaaaaaaaaaaaaaaam

2010-01-02 @ 18:52:59
Postat av: Gunilla

Jag har haft en hel del kontakt med döden så det skrämmer mig inte. Fick höra av mamma idag att brorsan var glad att jag kom och att jag kom så fort. Det hade varit otäckt att komma in i det mörka sovrummet och bara se benen bakom sängen... och det förstår man ju... men det verkade ha gått fort och hon såg ändå fridfull ut så...



Och pojkar pojkar... vad säger man? kram

2010-01-02 @ 18:54:33
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0