...och Tor for över Birka...

Vi hann bara lägga oss igår så började det hända saker. Jag tänkte att vi kanske skulle få besök av vikingar eftersom kvällen var så trolsk... kvällspromenaden upp till Ansgarskorset igårkväll kändes lite magisk...


                               

... och lite spöklikt var det allt när båten började gunga och vågorna smällde mot skrovet vid midnatt. Värre blev det och fram på småtimmarna kom Tor dundrande i sin vagn och det blixtrade och dundrade . Bamse var förvånansvärt lugn, han ville komma ner och sova hos oss i ruffen, men han bad inte om att få komma upp i kojen utan var fullt nöjd med att få ligga på golvet på pappas shorts med en filt över sig. Hela natten slog vågorna mot skrovet från olika håll och vinden slet i förtöjningarna. På morgonen kom sen ösregnet, men tidigt på förmiddagen var det uppehåll igen. Janne tog ut Bamse en kortis på morgonen, men efter frukost kunde vi gå långpromenad.

Vi promenerade till Ansgarskapellet som byggdes till 1100-årsjubiléet av Ansgars ankomst till Birka. Ansgar var en av våra första kristna missionärer som kom till Sverige och han levde i slutet av 800-talet.


                      
Ansgar                                                   På insidan av porten hade man målat Ansgars liv

              
                  Altaret var enklare... men notera vikingaskeppen på altarduken

Sen skyndade vi oss till båten igen. Det såg ut som det skulle komma en skur igen men vi klarade oss. Vinden hade mojnat så vi tuffade hemåt. I vår båtklubb åkte Janne först iväg och köpte lite fikabröd, sen gick han ner och la sig en stund i ruffen, jag satt kvar uppe och virkade... visserligen sov vi inte så mycket inatt men jag vill vara säker på att somna ikväll eftersom jag börjar jobba imorgon.

Vi kom hem vid femtiden. Jag tog ut Bamse och duschade honom sedan ordentligt. Han var full av diverse frön och annat skit... Lagade middag, en ny rätt. Tänkte att kycklig och curry med banan är ju gott på pizza så jag gjorde en sås med kyckling, creme fraiche, curry, lök och jordnötter ... sen skivade vi i banan vid bordet. Jättegott. Det blir samma i matlådan för mig och Bekki imorgon. Hon börjar sitt sommarjobb och jag mitt ordinarie.

Nej... jag tror jag ska försöka hinna virka klart filten före klockan 9, sen ska jag ut med Bamse och gå och lägga mig. Imorgon nya äventyr!

Kommentarer
Postat av: Lasse

Det är fint där i Birka.. Har bara varit där en gång men gillade det.

2011-06-12 @ 20:30:22
Postat av: Snurran

Lycka till på jobbet nu, se till att inte ta i för hårt bara! kram

2011-06-12 @ 21:40:28
URL: http://blog.passagen.se/filijokus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0