Sabbaten

Ja, det känns ju som jag brutit den med råge. Hela dagen har gått åt till att plugga. Men å andra sidan så pluggar jag GT... har hunnit "Pentateuken" och "Det Deuteronomistiska Historieverket" + börjat på "Det kronistiska Historieverket". Det är typ Moseböckernas, Samuelsböckernas, Kungaböckernas och Krönikeböckernas innehåll i stort samt placering i kronologin, både historiemässigt och nedteckningsmässigt. Svårast blir att komma ihåg alla profeter, domare, kungar och andra snubbar/snubbinnor som har betydelse för religionen och NT samt i vilka böcker de finns, typ Hosea, Josia, Hesekiel, Sakarja, Haggaj, Ester, Rut och Noomi.... Uh! Säkert kommer nån fråga på skillnaden mellan GT och Torah ... Sen har jag förstått att hon är noga med vad som hände före, under och efter exilen... men det är rätt häftigt att få ihop Bibeln till en kronologisk och sammanhängande bok, hur saker och ting går i varandra. Berättelserna har jag rätt bra koll på, men kronologin hamnar på plats nu! Om än kursen varit lite rörig så är ämnet och grundboken superbra!

Lagade mat till Bekki och mig vid halv sju, två timslånga promenader morgon och em med Bamse... Allt blev lite senare idag pga tidsomställningen så det blev bara tre promenader idag, om än långa. Kvällsnaden blev oxå en timme... i den vackert dalande snön! I övrigt har Bamse varit lite slö idag, det är hans fel att mittpådagennaden uteblev... för han SOV! Jag pluggade och han sov och sov och helt plötsligt var klockan halv 4!!!

När ögonen började strejka innan middagen la jag ihop böckerna och efter middagen påbörjade jag Thyras röda tröja till accompanjemang av Fenomen med Uri Geller. Man blir glad av tröjans färg! Den är verkligen glad-röd! Förstår att Ängla ville ha samma färg. Ska åka och byta in hennes rosa garn i veckan + köpa knappar till den blå babytröjan som ska till Lettland... ska sticka mössa till babytröjan först innan jag lämnar den vidare till Filtklubben. Känns bra att bli av med restgarnerna på nåt vettigt!



Fick mess från Linnéa. Mattias var hos tatueraren idag och fick Thyras namn och stjärntecken på vänsterarmen:



Ängla finns ju sen förut på högerarmen:
                             

Visst är det snyggt!

Jag måste kolla vidare i bibelkommentarenra vad: "Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget, och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren" (3 Mos 19:27-28) kan stå för... Det har ju helt klart nån reaktion mot nåt som var på tapeten då, men som jag inte tror är aktuellt idag. Annars är nog även jag, liksom hela min familj inklusive Bamse, helt förtappade...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0