Perikop, syntes och synoptiska evangelier

Idag har jag pluggat! Trodde det skulle vara lättare att klura ut en interpretation andra gången, men icke. Och så många roliga ord man får lära sig! Perikop är ett kort textstycke, syntes betyder sammanfattning och de synoptiska evangelierna (Matteus, Markus och Lukas) är samstämmiga ögonvittnesskildringar som överensstämmer med varandra... Jag har ju förstås då valt Johannes vilket inte är helt lätt! Men lärorikt!

Bamse och jag tog en längre promenad tidigt på eftermiddagen. Vi gick skogsrundan och besökte kärret för att se om det fanns några grodyngel där...


Det har vuxit upp lite runt och i kärret!

                       
                        Bamse letar yngel... eller gammal vass?


Fokusera mitt i bilden, över lövet ser du ett yngel!

                        
                         En kopparödla solar sig på stigen

Vi mötte Rami och sen Zinja, så Bamse fick springa lite lös oxå. Det kom ett äldre par och gruffade om hundrädsla och oförskämdheten att ha lösa hundar... och det där är ett bekymmer. Hundrädsla tar jag på allvar, alla är vi väl rädda för nåt! Men att ägna livet åt att gnälla på folk utan vettiga orsaker har jag svårt för. Vi är många med olika intressen som ska samsas i vår lilla skog och på hela vår jord. Jag gillar inte heller när stora lösa hundar kommer springande mot mig, men jag gillar inte gnällspikar heller. Jag håller med om att hundar ska vara kopplade generellt, men att lubba lite på en gräsäng där det inte nån fara för någon... Vems vilja ska råda? Här på bloggen löser vi inga världsproblem, men ingen sitter inne på hela sanningen och all rätt, världen är inte svart eller vit...

...fast nu ser jag att våra hundar visst var det...


                           


En jättefestlig grej som hänt är en ny kommentar på ett blogginlägg för ca ettochetthalvt år sen. En tjej som hittat mina "frivola alster" i form av "fjärilsutställningen". Vi har lite kontakt mail-ledes och idag kom några av mina fjärilar i hennes brevlåda. Hon skapar fantastiska saker i scrapbooking (ursäkta min stavning, den känns fel på nåt sätt) och visar i sin blogg. Nåt att kika på och inspireras av! Internet är bra roligt, kom inte och säg nåt annat! 

Nu ska jag iväg en stund! Hej svejs!

Kommentarer
Postat av: Lisa-olsi

Väldans söta hundar och skoj verkar dom ha.

Tack igen för att jag fick dessa superfina

fjärilar i brevlådan, första är använd nu :)

Ha det gott!

Lisa

2011-05-20 @ 02:03:14
URL: http://olsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0