Grodor och lappugglor

Idag har det varit en fantastiskt spännande djurdag! Denna dag som är Linnéas 27 födelsedag. Vi har bara pratats vid per telefon, hennes makes bror fyllde 18 år så de firade den istället.

Bamse var mosig på morgonen så jag badade Esmeralda, släppte ut småfåglarna och tog ut Ragnar i köket. Då vart det full fart på Bamse.


Ragnar badar

                  
                 Solero och Blue Moon tuggar papper i Ragnars bur         
 

Esmeralda bajsar i badet

                       
                          Vovovov, mamma! Inga djur är i sina burar!
                          - mamma fick sätta upp galler för att de andra djuren skulle
                          få vara i fred...

Sen gick Bamse och jag en lång promenad i skogen. Vi avslutade den i kärret där Bamse tuggade vass och mamma tittade på frogsen.


                             

När jag kom hem kände jag långledan utvecklas till panik så jag tog Bamse i väskan och åkte ner till Sanda och Janne. Här har det varit livat för Lappugglan har valt att göra besök på ängen där jag brukar gå med Bamse. Lappugglan är ganska sällsynt och här var den en hona med två årsungar som valt att stanna till och äta upp sig. Ornitologerna hade varit som galna igår, berättade Janne, och parkerat på vår tomt och parkerat in varandra. Idag var det lugnare och en kille från Oxelösund hade frågat Janne om han fick parkera på vår uppfart och berättat om Lappugglan. När jag var ute med Bamse på eftermiddagspromenaden såg jag ornitologerna i långa rader på ängen, inte vågade jag gå ut där och släppa Bamse lös som jag brukar... Janne och jag gick över till bonden och hans fru C och pratade en stund, så nån timme före mörkret gick vi ut på ängen. C och jag kröp upp på en sten och tittade. Det var ett skådespel att titta på dessa ganska sällsynta fåglar. En unge fick tag i en sork och den andra en orm. Strax före det blev helmörkt satte sig mamman 10 meter från oss och spanade. För mörkt att få nån bra bild med mobilen... kameran hade jag förstås glömt hemma!


En av ungarna taget med mobilen genom kikaren :D
                                                                            

Janne gick hem en halvtimme före mig, jag gick hem genomfrusen med Bamse en stund före 8, men det var så häftigt att se dessa stora ugglor! Och på så nära håll! Janne och jag åkte in till Strängnäs och köpte kina-take-away. Nu har vi fått upp värmen, Janne har varit ute med Bamse och jag ska diska tallrikar efter jordgubbarna vi gottat i oss. Strax säng och imorgon upp tidigt!

Kommentarer
Postat av: Snurran

Det blev en häftig bild iallafall :-) Kul att få se dem vilda!

2012-03-25 @ 22:23:38
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Guggelutt

Det var jättehäftigt! Synd att jag inte kunde fånga på bild, men kolla länken bedab, bilderna är tagna på ängen!

http://www.strangnasornitologerna.se/page24/page30/index.html

2012-03-26 @ 21:16:07
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0