Xaman-Ha

Hej igen!

Hâr skiner solen som bara den! Vi har tillbringat tvà dagar vid beachen, Janne âr som vanligt brun som en pepparkaka medan jag âr flâckvis rôd-vit-ljusbrun. Men det âr gott att slôa och bada i det turkosblà havet.I de ljumma vàgorna har vi sâllskap av bàde fisk och pelikaner. Det âr sà lâckert!

Lite annat har vi gjort, men bara lite. I fredags bokade vi bord pà hotellets medelhavsrestaurang, Portofino, och blev oerhôrt positivt ôverraskade. Det var en jâttefin restaurang med oerhôrt hôg klass och trolig mat. Fortfarande all inklusive. Vi gick senare och bokade pà fler restauranger som ingàr, trots att vi varit sà nôjda med buff'en tidigare... men ândà. Sà ikvâll ska vi gà ôver till Viva Wyndham Azteca (vi bor pà Viva Wyndham Maya och de ingàr i samma kedja) och âta mat ur Maya-kôket. Vi har ingen aning om vad som vântar oss.

I fôrrgàr efter den fantastiska middagen pà Portofino gick vi upp till foajèn och dâr var det marknad. Oxà en ôverraskning fôr oss som inte lâser pà det gedigna programmet hotellet erbjuder. Vi fôrâlskade oss i en filt med Maya-kalendern som vi ska ha som ôverkast pà landet.

Igàr tog vi solpaus mitt pà dagen och bokade lite utflykter sà fortsâtter ni lâsa min blogg i veckan och jag hàller mig pà benen sà ska jag berâtta vartefter. Pà kvàllen gick vi ut till shoppingcentret utanfôr hotellet och gick in pà pharmacian fôr att kôpa hostmedicin, med de kunde bara erbjuda nàgot med paracetamol sà jag avstod. Vi har ju alvedon med oss! Sôrplade i mig bisolvon som Janne tagit med sig.

Idag har vi varit ute och gàtt. Pà ett nârbelâget lyxhotell hade de en pharmacia i bottenplanet och dâr fick jag hjâlp med hostmedicin som gôr mig alldeles groggy, men hostan lâttar lite faktiskt. Sen fortsatte vi bort mot centrala Playa del Carmen fôr vi hade sett en fàgelpark precis innan man kommer ner i centrum. Vi gick in och njôt ett par timmar av fàgelprakten. Tucaner, papegojor, oranga flamingos mm i djungel med bara en stenlagd gàng att gà pà. Jâttehâftigt. Nâr vi sett oss mâtta gick vi vidare ner till Plaa del Carmen och gick hela 5th avenue till slutet innan vi tog en taxi hem. Det regnade, jag hostade och Janne har knâckt ryggen, sà halta och lytta bestâmde vi oss fôr att dryga 5 km i den tropiska hettan kunde râcka fôr idag. Vi vilade en stund pà rummet och nu har vi varit uppe i shoppingcentret igen. Vi har letat badrâkt/bikini àt mig utan nàgot resultat. Jaja... det âr inte hela vârlden, men jag har ju slâpat Mmonstret med mig i alla tider sà jag har bara en bikini och den âr konstant blôt, vilket i sig âr hârligt fôr det betyder att jag badar jâttemycket :)

Nà, nu ska jag ner och duscha, sen blir det en upplevelse att âta fràn nàgot fràn Maya-kulturen ikvâll. Det berâttar jag om i nâsta blogg.