Gran Canaria 2013

Vad festligt! När jag nu efter 1,5 vecka går in på bloggen så har jag en topp på 78 läsare den 18 december! Jag skrev senaste blogginlägget den 12:e för den fredagen den 13:e åkte gubben och jag till Gran Canaria! Kan nån berätta vad som hände den 18 december eftersom så många var inne och läste min blogg då!

Som sagt! Fredagen den 13 december flög Janne och jag till Gran Canaria en vecka och vi har haft det så skönt. Fredagen blev en resdag men vi hann med en stund i poolbaren där vi njöt av en otrolig utsikt över Puerto Rico. Vi bodde högt uppe på berget med en svårslagen vy! Vyer blev också temat för hela denna resa.

Vårt hotellrum

Lördagen och söndagen tillbringade vi vid hotellpoolen. Janne har slitit otroligt hårt med renoveringar och flytt denna höst så han behövde verkligen vila. Jag har läst kriminalromaner medan han har lyssnat på sin Ipod och så åt vi våra middagar i shoppingcentret Europa uppe på berget, ett stenkast från vårt hotell.

Europa

Förmiddag

Eftermiddag
Hotellentrén                                                     Hissen ner till rummen på vån -1 -- -5

Vi hade hyrt bil hela veckan så på måndagen gjorde vi en utflykt upp i bergen. Det var otroligt! Vyerna och de slingrande vägarna blev en skönhetsfrossa utan dess like. Vi bestämde oss för att göra en bergsutflykt till innan veckan var slut.

Tisdagen tillbringade vi vid poolen igen, till kvällen åkte vi till Patalavaca och vår favoritrestaurang. De har flamberat som specialitet och vi tog den flamberade sjötungan som vi brukar, och en makalös solnedgång till det.

Utsikten från Restaurang Fernando

Flamberad Sjötunga                                                       Rondellfisken i Patalavaca

Onsdagen åkte vi ner till sanddynorna i Maspalomas med det blåste så kraftigt att vi åkte tillbaka till hotellet och la oss vid poolen igen. Det var röd flagg så badning var förbjudet och när vi försökte ligga i sanddynorna så blåste sanden in i näsa, mun och öron så det blev olidligt tillslut. Men det blev en fin utflykt ändå längs sandstranden.

Fyren i Maspalomas

Torsdagen blev en heldag i bergen. Makalöst vacker!

Utsikt från Puentes des nieves. Roque Nublo och Teide på Teneriffa i bakgrunden

Här kommer några bilder från Artenaga, Gran Canarias högst belägna by:

Vi fortsatte resan nedåt och hemåt Puerto Rico:

Jag har förstås massa bilder men det går inte att trycka in mer här. Ska lägga upp ett album på Facebook när jag får en stund till över.

Fredagen blev hemresedag, sandaler byttes mot kängor och shorts mot jeans. Var riktigt trött när vi kom hem mitt i natten mot lördag. UTAN Jannes resväska. Den har hamnat nån annanstans i världen med Jennifers födelsedagspresenter, goda dofter (parfymer) och skitiga karlkläder... Vi hoppas den kommer hem igen.

Lördagens julklappsutdelning och söndagens resa till Karlstad ska jag berätta om vid ett senare tillfälle.

Nu har julaftonen precis inträtt. Inga direkta julkänslor ... en känsla som jag tror är mycket olika beroende på vem man frågar. Ungarna firar på olika håll och Janne jobbar, men Monica, Arto och jag... eventuellt Jens... träffas för middag på VaPiano imorgon. Det ska bli mysigt.