Drömmar

Idag har jag tre kortdrömmar jag vill ha hjälp att tyda eller om ni kan berätta vad ni associerar till. Jag tror de är viktiga för de rymmer så mycket ilska. Här kommer de i den ordning jag drömde dem.
 
skolan
Jag går en kurs i en skola i en förort. Skolan ser ut som en bunker och inne i skolan ser det ut som ombyggda hangarer med korridorer och dörrar som man ska ta sig igenom. Jag går på tre lektioner i ett litet rum, för mörk för att vara skolsal med för mycket bord och för få stolar. Det är instängt och få förstår vad undervisningen går ut på. Värmen gör att jag tar av mig kläder och till slut sitter jag i en T-shirt som räcker precis nedanför rumpan. När jag ska till fjärde lektionen ser jag en liten affär som har godis. Jag bestämmer mig för att köpa några sura remmar för att få energi nog att klara av undervisningen i det lilla mörka, trånga rummet utan syre men när jag kommer fram till godishyllan är det bara tvålar och gummibollar. Denna lilla avstickare gör att jag är två minuter sen till lektionen, men när jag kommer dit, dragande i min T-shirt för att få ner den så inte rumpan syns, är det inte mina klasskamrater som sitter i salen. Jag blir utföst. Jag letar och efter en stund kommer de ut ur en annan sal och ger mig informationen om att kursen kommer att ändras. Vi ska få ny lärare och de tre lektioner vi haft får vi inte tillgodoräkna oss. Jag säger att jag skulle velat ha informationen på samma sätt som dem och undrar varför man inte satt en lapp på dörren till gamla klassrummet när man helt plötsligt byter sal, men jag fick till svar att är man sen får man skylla sig själv. Jag blev störtarg för det var första gången någonsin jag kom försent...
 
 
tåget
Jag åker tåg med några jag känner. Några av mina barn och barnbarn tror jag men drömmen är diffus. Vi ska gå av och helt plötsligt har jag så mycket lös packning att jag inser att jag måste gå två gånger. Det är två pappkassar, två stora hoprullade ritningar på millimeterpapp, tjocka koftor, en tjock kappa, en mindre resväska, en lös kamera, ett paraply bland annat. När jag kommer utanför tågdörren lägger jag allt på ett långt bord som finns där och ber mitt resesällskap, som redan är ute, att passa det medan jag hämtar det sista. Tåget åker innan jag kommer ut och jag rycker i dörren, letar nödstoppsknapp, springer genom tåget men ser inte en människa. Där lokföraren borde sitta finns bara en dörr som går att öppna och då ser jag tågspåren vi kör på... Jag är störtarg! När jag verkligen behöver någon som kan stoppa tåget eller berätta hur jag snabbt kan komma tillbaka till min hållplats...
 
                                               
 
arbetskamraterna
Jag är på väg från skolan, se ovan, ff utan byxor, när jag går i kanten av ett stort öppet torg. På en parkbänk sitter två av mina f.d arbetskamrater. Jag hittar mina tights bland böckerna jag bär på och drar på mig dem och börjar fibbla med sandalerna. De får syn på mig och hälsar, den ena säger "Hej Boss" , varpå jag svarar att jag bossar inte utan sätter på mig ett par sandaler. Den andre frågar varför jag ser så arg ut. När jag berättar om skolan går den ena efter att ha sagt ett ord på ett föraktfullt sätt, ett ord jag nu glömt. Jag sätter mig på huk bredvid den andre och berättar att jag tog jätteilla vid mig att de inte kommit på min avtackning och att det skulle varit mycket betydelsefullt för mig. Personen på bänken börjar gråta och sa att det hade hen inte förstått...
 
 
Ja vad tror ni? Vad får ni för associationer? Har ni lust att hjälpa mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0