Bussresa med Extra Allt

Gårdagen blev en rivstart på min vikariatstid. Jag for tidigt hemifrån och körde i dimma hela vägen upp till Stockholm. Vackert och lite märklig känsla...

Framme vid jobbet väntade bussen fast jag var tidig och vi gjorde en fantastisk bussresa som tog oss till Moa Martinssons Torp, Nynäs Havsbad, Nynäs Kyrka, Tryffelfabriken och Tyresta Nationalpark. Det gick inte riktigt som vi tänkt oss, men det gick och vi hade ett gäng glada daglediga som pratade om att de skulle prata om denna resa länge.

Vi startade 20 minuter före planerat för alla anmälda satt redan i bussen och det var väl lite tur det, för innan vi kom till första målet, Moas Torp, så körde vi fel, hamnade på en återvändsgata där bussen satte sig hårt fast i det mjuka gruset när den skulle vända... och så var det med det! Vi fick tillkalla bärgare och ringa taxi.

Sju taxibilar letade sig på olika vägar fram till Moas Torp. Det såg festligt ut med alla bilar på gräsmattan... Säkert en mycket ovanlig syn..

Vi fick fortsätta med taxi till Nynäs Havsbad där vi fick lunch en timme sent, och det smakade gott kan vi säga. Vi var alla hungriga, törstiga och hade stort behov av ett visst privat utrymme. Men en fantastik förrätts-buffé och torsk på det gjorde gott i magen och själen.

Nynäs Havsbad

Bärgaren hade fått loss bussen och den kom och hämtade upp oss vid Nynäs havsbad. Vi for en kort bit upp till Nynäshamns kyrka och fick lyssna till orgelmusik och en mycket spännande sittande guidning inne i kyrkan.

Nynäs kyrka, byggd på klippan där det tidigare stod en fyrbåk

Två tidiga altartavlor. Det enkla korset var det första. Väven kom dit på 1970-talet och i det röda till vänster kan man urskilja telefoner som står för Televerket och till höger kan man se en tankpistol som symboliserar Nynäs oil, två företag som fått Nynäs att växa till den storlek den har idag.

Nuvarande altarprydnad

Tryffelfabriken blev ännu en stor upplevelse. Dels fick vi ta del av historien kring choklad, vi fick lära oss om kakaobönorna som är stora som amerikanska fotbollar och det behövs 60 frukter till ett kilo kakao! De jobbade med seriösa plantager i Karibien, där vinsten gick tillbaka till plantagen så arbetarna fick sjukvård, skola mm. Det var helt fantastiskt! De hade en restaurang också där all mat innehåller choklad. Nån gång måste jag åka dit på både chokladprovning och middag!

Men även allt roligt har ett slut så vi for hemåt. Den planerade promenaden i Tyresta Nationalpark blev en kort glimt vid entrén, för dels var vi rätt sena efter morgonen lilla malör, dels hade det börjat regna.

Jag åkte och hämtade Bamse som fått följa med Janne och Jens att meka bil. Jag stannade en stund hos dem och for sen hem till svärmor, som inte var hemma, och sov över där. Bamse var lite orolig på natten och väckte mig flera gånger, men det var inga problem att komma iväg på morgonen.

Dagen har bestått i planeringsmöten och så har jag tagit på mig två andakter som jag gjorde klart innan jag åkte hem. En längre på sjukhem imorgon och en kort på Torsdagsträffen på torsdag. Ingen idé att vila på lagrarna! Åkte hem lite tidigare för jag har jobbat redan jobbat in lite timmar... Men det är kul att vara tillbaka i sadeln igen!

Åre 1999

Janne och jag slog på stor och åt ute på indisk restaurang ikväll. Jag hade hoppat över lunchen och var hungrig som en bengalisk tiger. Gick en långis med Bamse när jag kom hem, sen disk och laga lunchlåda så jag slipper gå hungrig imorgon också.

Sängen hägrar. Bamse ligger redan där!