Öland t/r

Öland har haft finfrämmande, nämligen mig och kollegan! En snabbvisit över ett dygn för att kolla in de olika resmålen och restaurangerna inför vårens kultur-resa: Den Stora Vår-resan, som i år kommer gå till Öland med två övernattningar och lite sevärt på dit och hemresan. Kollegan har rattat bilen och jag har suttit med karta och kladdpapper för att klocka tiderna mellan de olika resmålen och leta reda på dem när de inte legat där vi trott. Det har varit fantastiskt roligt... tycker i alla fall jag... men jag är rädd att min kära kollega lider av skavsår i öronen...

Igår morse körde Janne mig till Södertälje Syd eftersom det första tåget på söndagmorgonen inte alls gick så tidigt som vi ville. Klockan 10.00 hade vi bestämt möte där och första tåget från oss skulle anlända kl. 11.00 vilket kändes för sent. Klockan 10.00 begav kollegan och jag oss från kringelstaden och anlände första anhalten 11.30 - lunch i Söderköping. Vi tittade på den utvalda restaurangen och bokade bord till i maj, men den var inte öppen nu så vi gick längs kanalen och svängde ner till Åcaféet och åt lunch. Det är 1,5 år sen jag var i Söderköping sist och då såg det lite annorlunda ut.

Januari 2015                                               Juli 2013

Oxfilétoast på Åcaféet gick inte av för hackor

Sen fortsatte vi vår resa, klockade Döderhult, körde förbi Kalmar och över till Öland där vi checkade in i ett öde GT, ett logi i Gamla Televerket, innan vi sprang över torget för att få oss en bit mat innan Borgholms till synes enda öppna restaurang strax hann att stänga. I Gamla Televerket sov vi i varsitt rum och där värdparet sov i ett intilliggande rum och på morgonen bjöd de på en fantastiskt inbjudande frukost.

Ölandsbron

GT och Borgholms kyrka på kvällen

Mitt rum och frukosten

GT och Borgholms kyrka i dagsljus

Vår första anhalt för måndagen var att besöka Drottning Victorias Hotell där vi ska sova i maj. Vi pratade en timme med chefen och fick se rummen.

Sen for vi vidare för att hitta våra utflyktsmål, men de stod inte att finna längs vägen. Vi bestämde oss för att åka ner till Ottenby och Långe Jan där vi ska äta lunch i maj och leta utflyktsmålen på återresan så vi bestämt vet var de ligger. Det gick bra, med hjälp av Google och mobilens GPS hittade vi det vi sökte och kunde efter ett par timmar åter köra över Ölandsbron och styra kosan hemåt.

I Kalmar parkerade vi vid Kalmar domkyrka som är det sista av utflyktsmålen och därefter letade vi rätt på det ställe vi planerar att äta lunch på hemvägen i maj, men det var inte öppet så vi åt lunch på en indisk restaurang.

Efter det bar det hemåt. Vi var senare än vi tänkt eftersom vi först inte hittade rätt på utflyktsmålen på Öland, sen blev vi ytterligare sinkade av ett elända snöfall och långtradarkaravaner som stretade framåt i snögloppet. Fem timmar tog det och med två minuters marginal hann jag med 21.02 - tåget från Södertälje till Strängnäs. Jag fick tag på Janne så han fick boka en sms-biljett medan jag tog rulltrappan i långa kliv och hann precis upp på perrongen när högtalarrösten påtalade att nu kommer tåget in på perrong 8. En hel minut för tidigt lämnade vi Södertälje och efter tio minuter kom min biljett... men den blev aldrig kollad så det var lugnt. Janne hämtade mig i Strängnäs, Bamse var med och överlycklig har han rengjort hela mitt fejs i sina kärleksbetygelser. Nu har jag packat nästa övernattningsväska och snabbtvättat diakonskjortor för de låg i tvättkorgen hela bunten. Taskig planering kallas det.

Sov Gott! Det Ska Jag Göra!