Mus-jakt och tillökning i akvariet

I lördags skulle jag åkt till Roslagen på pärlkurs och hämta hundarna som bott hos mina föräldrar, men jag hämtade hundarna på fredagen istället då pärlkursen ställdes in pga för få deltagare. Jag hade storvulna planer på att använda min lördag till att komma ett gott stycke på master-uppsatsen, men spaghettibenen tog över. Jag satt mest i soffan och tittade ut, gick igenom känslor och tankar, grät lite och bara tillät mig att vara...
 
                                            
 
Igår skrinlade jag planerna på gudstjänst och fortsatte ta det lugnt på förmiddagen. Framåt eftermiddagen kom jag igång bra med uppsatsen. Det är många dokument som ska läsas och böcker som jag måste försöka få tag i och det kommer att ta tid att göra den, och att få grepp om frågeställningarna så syftet blir solklart visar sig bli nog så knepigt. På kvällen bjöd maken ut mig på middag på en av kinarestaurangerna. Först tog jag en lång varm dusch för jag var helt stel och frusen... så efter lite god mat somnade jag före klockan 21.00.
 
 
Det var nog tur det för halv fyra imorse väckte Bamse oss med upphetsade skall. Jag upptäckte häromdagen att vi fått in en mus igen. Ragnars fröpåse var nämligen söndertuggad och av en hel del solrosfrön fanns bara skalen kvar. Jag tyckte jag var smart som gillrade musfällan med solrosfrön och ställde den på fröpåsen. Igår hade den smarta musen varit in i musfällan och ätit upp solrosfröna, men undvikit haken som får fällan att slå igen. Janne gillrade fällan med en ostbit på haken och imorse slog den alltså igen. Rambo sa konstigt nog ingenting inifrån sin bur, med Bamse var skogstokig. Han hade vält hela lådan med Ragnars mat och musfällan låg på sniskan i lådan med en stor skogsmus i. Jag fick upp musfällan ur lådan utan att mus eller Bamse gjorde sig illa, men när jag skulle bära den till köket gick spärren upp så musen hoppade ur fällan, tog sats mot min arm och for genom halva vardagsrummet. Den flög! Och Bamse flög också. Jag har aldrig sett honom hoppa så högt! Men musen försvann in i tryggheten bakom soffan. Det tog en stund för Bamse att lugna ner sig. Jag valde bort att röja vardagsrummet och sparade det till dagsljuset.
 
 
Jag började denna dag med att sätta mig på VC-lab klockan 8.00. Jag fick remiss till olika provtagningar samt remiss för ett samtal med kirurg angående min polyp i gallblåsan efter ultraljudet tidigare i februari... Jag har inte hunnit med provtagningarna tidigare, och kirurgsamtalet ska ske inom tremånaders-garantin så det lär väl bli rätt snart det med. Jag passade på att åka förbi polisen och beställa ett nytt pass också, upptäckte häromdagen att mitt gick ut i mitten av februari. När jag kom hem för att äta frukost fastnade jag en god stund i lyckan över små fiskbäbisar i akvariet. Våra Ancistrus har fått nya yngel och minst två är röda. Två röda och tre grå kunde jag räkna till. Nu hoppas jag att de kommer att klara sig. Vi tror ju att det var Scalaren som åt upp dem och nu har vi inte den kvar längre.
 
En morgon-gosig Ragnar
 
I övrigt har dagen bestått till stor del av telefonsamtal med chef, kollegor och konfidenter. Jag brukar spara lång-samtal och skrivjobb till de dagar jag jobbar hemma, det känns mest effektivt så... och nu till kvällen har jag gjort klart det jag tänkt i uppsatsväg och skickat iväg den inför handledning på torsdag. På lunchrasten lockade jag med mig Janne på hundpromenad i skogen, där låg vi och njöt av solen i skogsbrynet en stund... Det kommer att bli vår i år också!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0