Dubai

Här kommer del två i följetongen om resan till UAE. Dag 3 åkte vi från Abu Dhabi till Dubai. Vi åkte på en rundtur i Dubai med bussen, stannade vid Dubai mall där vi kunde äta lunch och klockan 13.00 körde de en fontäntest. Det var häftigt. På kvällarna körs en musik- och vattenshow i fontänen varje halvtimme och klockan 13.00 för det mesta körs en testshow. Det gav mersmak och vi var glada över att veta att vi skulle få komma tillbaka dagen efter. Vi besökte guld- och kryddmarknaderna och åkte en kort båttur över en kanal för att besöka textilmarknaden, Gamla Stan och ett muséum. Gamla Stan var inte en gammal stad utan byggdes på 50-talet för att likna något som skulle kunna varit Gamla Stan om Dubai hade varit en stad för länge sen.

Burj Khalifa är världens, än så länge, högsta torn med sina 825 meter. De ligger vid fontänen utanför Dubai mall.

I Dubai mall finns ett gigantiskt akvarium

Detta är världens största guldring och finns på guldmarknaden, den väger nästan 64 kilo och finns med i Guiness rekordbok!

Kryddor, kryddor, kryddor

Textilmarknaden

Muséet... och kvinnan (dockan) knypplar inte, hon flätar band, men det ser ut som en knyppeldyna

När vi kom till hotellet, Time Grand Plaza, badade vi en stund i poolen och åt sen middag med nyfunna vänner. Men vi hade en hel dag till i Dubai. Onsdagen började vi med ett fotostopp vid Burj al Arab, den skrapa som satte Dubai på världskartan, sen fortsatte vi vår resa ut på Palmön. För att se själva palmformationen behöver man åka helikopter, så den såg vi inte. Men jag var fascinerad över att den var så stor. Vi gick på akvariet och hade ett fotostop för att kunna fota Dubai Marina skyline.

Burj al Arab

Akvariet på Palmön

Dubai marina skyline

Vi tillbringade ett par timmar vid hotellpoolen innan vi gav oss iväg på nästa utflykt. Vi åkte till Dubai mall för att se ljusshowen och det gjorde vi medan vi åt det möraste kött jag satt tänderna i, stekt vid bordet. Sen åkte vi upp i Burj Khalifa och njöt av utsikten en stund. Det var kö både att få komma upp och för att komma ner, men det var det värt. Till sist åkte vi till Burj al Arab och blev bjudna på två drinkar uppe i baren.

Burj Khalifa

Lite rolig fakta från Burj al Arab - det har använts 120 guld för att förgylla bland annat hissar mm. Samtliga urverk är Rolex och de dyraste drinken kostar 27 321 dirham. Ta det gånger 2,4 så har du en svensk summa på ca 60.000kr. Drinken är en symbol för Burj al Arab som är ett av de lyxigaste hotellen som finns. Burj al Arab har 27 våningar och falken, som är en stark symbol för UAE, flyger i snitt 321km/h, därav summan 27 321 000 dirham.

Ingången till baren

Förgyllda hissar

Dessa otroliga fontän-spel!

Medan vi var där dök Leonardo di Caprio upp.  Vi såg honom inte för han gick in genom en annan ingång, men förstås plåtade jag hans Rolls Royce! Det mådde den nog inte illa av.

Så där ja, det var Dubai och den tredje och fjärde dagen på vår otroliga resa. Nästa del handlar om Fujairah och kanske båtutlykten i Oman, om inte blir det en svit i fyra stycken.

Denna dag har inte varit så rolig. Jag har dragit på mig en ordentlig förkylning och Janne också. Han jobbar nattskiftet och blev dålig på jobbet, jag gick och la mig igår med halsont och snuva. Men ingen av oss har feber så vi har jobbat lite i trädgården. Nu ska jag ta en varm dusch, ta kvällspromenaden med hundarna och sen försöka sova bort skiten!