Fujairah och Oman

Resans två sista dagar spenderades i Fujairah och var de lugnaste på hela veckan. En del av torsdagen ägnade vi oss åt att åka dit, resten av torsdagen slappade vi vid poolområdet på det lyxiga och fantastiska hotellet Fairmont. På kvällen var vi ett gäng som tog taxi in till Dibba för middag på en turkisk restaurang.

På kvällen gick vi en sväng i hotellområdet och blev helt plötsligt underhållna av en man som svängde sig med eld.

Fredag förmiddag tillbringades också runt poolen, men klockan tre blev vi upphämtade med jeepar. Vi åkte en och en halv timme åt något håll... och hamnade i Marjam-öknen. Där vi fick vi åka jeep utav bara h-e! De tömde däcken på hälften av luften innan de gav sig ut i sanden.

Sen fick vi komma till ett beduinläger som är uppbyggt för att kunna ta emot turister. Där bjöds på kamelridning, hennatatuering, mat mm. Jag kostade på mig att fotas med en falk också, det kostande 25 kronor.

Det tog flickan 45 sekunder att göra denna. Det är brun henna och jag lät den sitta 1,5 timme innan jag sköljde av den.

Efter middagen bjöds det på underhållning

På lördagsmorgonen checkade vi ut och blev upphämtade med en mini-van vid 9-tiden. Efter att ha suttit och väntat en stund på att bli insläppta i grannlandet Oman fick vi oss en fantastisk båttur längs kusten. Havet var smaragdgrönt och lika varmt som luften, nästan. Och så fick dom som ville åka speed-boat till en grotta...

Det var det perfekta sättet att spendera den sista dagen på. När vi kom tillbaka till hotellet fick vi duscha i spa-et och sen kom bussen som skulle ta oss till flygplatsen. En dryg resa hem. Planet gick halv två lokal tid (halv tolv svensk tid) och vi kom till Arlanda halv tio...

Det har verkligen varit en super-duper-resa på alla sätt. Lite väntetider och långa bussresor får man räkna med, men den vänlighet, skönhet, kultur och äventyr vi fått vara med om uppväger allt!

Jag börjar vänja mig vid att vara ledig. Helgen tuffar på utan måsten. Tyvärr har jag dragit på mig en ordentlig förkylning, men så utmattad som jag varit i kombination med luftkonditionering mm är det inte konstigt på något sätt. Jag slappar, vilar och njuter av sol och värme som denna långhelg bjuder på, det är en dunderkombination!