Min oerhört spännande arbetsplats

 
Tänk att få jobba med verksamhet i en prästgård med så mycket historia! På Lions fest i lördags fick vi under ett tal veta att Gustaf II Adolfs lik med följe övernattade här. Det tog två år att forsla den döde kungen från Lützen och Huddinge Prästgård var den sista, eller en av de sista anhalterna innan konungen, som var den första kungen som begravdes i Riddarholmskyrkan. Den dåvarande prästen i Prästgården kunde dock inte hålla hela följet, han gav husrum åt hälften och försåg hästarna 16 balar hö och sände resten till Brännkyrka som kunde ta emot resten av följet och som utfodrade resten av hästarna med 24 balar hö. Historiens vingslag 🦅
 
 
Nästa berättelse handlade om en luftballong som landar nära Prästgården i början av 1800-talet, 1806 tror jag. Prästen lär då ha pläderat för att om en människa dimper ner från skyn skall denne ses som en vanlig människa och man ska hjälpa denne att komma tillbaka till (i detta fall) staden 🎈
 
Fram till 2014 har Prästgården varit hem för Huddinges kyrkoherdar. Efter det stod den tom i en tid av funderingar kring dess framtid. Sen förra året fylls den av verksamheter för människor boende i och utanför Huddinge 👬👭👫👬👭👫👬👭👫👬👭👫👬👭👫
 
Idag har vi haft handarbetsklubb. Den vill jag utöka! I vår ses vi åtta gånger, varannan fredag, och idag var tredje gången. Två stickade, en sysslade med nålbindning och resten knypplade. När man knypplar går saker och ting i varandra. Min knyppelkompanjon hade gjort mönster till Syfestivalen för två veckor sen och ”ryktet” hade gått att hon skulle ha med mönstret idag. SÅ roligt! Nya besökare och blommor knypplades!
 
 
Efter lunch åkte jag på hembesök, sen åkte jag till Högdalen och köpte varmrökt lax på delikatessen och floristpinnar på blomsteraffären för att kunna göra en bukett vitsippor av blom-mönstret. Nu jagar jag guldpärlor eller annan lämplig ståndare/pistill.
 
Jobbsamtal + samtal med dotter på hemväg. Ser fram emot en bra helg 💕

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0